Beschrijving
De parochiekerk Sint-Pieters-Buiten is beschermd als monument.
Waarden
De parochiekerk Sint-Pieters-Buiten is beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:
sociaal-culturele waarde
Alle panden, gebouwd tussen 1926 en 1940, zijn representatief voor de sociale segregatie die zich inzette in de 19de eeuwen voortduurde in de 20ste eeuw. Het zuiden van de stad Gent wordt een prestigieus en residentieel gebied. De verkaveling van de gronden in 1926 resulteerde in grote kavels en strenge bouweisen waardoor op de meest prestigieuze percelen van de wijk, namelijk aan het Paul de Smet de Naeyerplein, aan de Congreslaan, de Krijgslaan en de Onafhankelijkheidslaan, de voornaamste beroepscategorieën waaronder industriëlen en groothandelaars zich vestigden.
artistieke waarde, historische waarde
in casu architectuurhistorische waarde: De panden zijn op architecturaal vlak eveneens representatief daar ze de verschillende kunststijlen uit het interbellum vertegenwoordigen, zoals die pasten binnen de smaak van de maatschappelijke elite in de jaren '20 en '30 van de vorige eeuw (traditionele architectuur waaronder cottagestijI en Style Hoge, art deco, modernisme waaronder invloed van Le Corbusier, Amsterdamse School, Dudok).
De percelen worden in hun geheel beschermd, inclusief de tuin zone en het afsluithek.
Representatief voorbeeld van een kerk als totaalconcept ontworpen door Valentin Vaerwyck in Zijn typische mengstijl van modernisme en traditionalisme tussen 1934 en 1937. Vaerwyck werkte samen met Oscar Sinia voor de decoratie van de kerk met beelden. Representatief voorbeeld voor de visie van Vaerwyck waarbij het meubilair een essentieel onderdeel van zijn architectonisch concept vormt. Het interieur werd verrijkt met werken van Oscar Sinia (zes stuks), glas-in-loodramen, muurschilderingen en drie marmeren altaren in gepolijst zwart marmer. Het authentiek schrijnwerk, lambriseringen, biechtstoelen, smeedijzeren koorafsluiting, zes kandelaars met schild en de lezenaar ... vervolledigen het ontwerp van Vaerwyck. De biechtstoelen zijn vermoedelijk recuperatiemateriaal uit de oudere kerk. Naar ontwerp van Vaerwyck zijn muurschilderingen aangebracht rond de beelden in het schip, boven het hoofdaltaar, en boven de zijaltaren. Eveneens van het ontwerp van de architect is een geschilderde kruisweg in het beschot onder de ramen van het schip. De glasramen werden naar kartons van Louis-Charles Crespin (1892-1953) uitgevoerd door F. Colpaert. In de deuren van de inkompartij zijn lichtgekleurde glasramen in kruisvorm aangebracht. Het schip telt vijf glasramen met de afbeelding van verschillende heiligen.