Beschrijving
De villa Elegeert met tuin is beschermd als monument.
Waarden
De villa Elegeert is beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:
sociaal-culturele waarde
Alle panden, gebouwd tussen 1926 en 1940, zijn representatief voor de
sociale segregatie die zich inzette in de 19de eeuwen voortduurde in de
20ste eeuw. Het zuiden van de stad Gent wordt een prestigieus en
residentieel gebied. De verkaveling van de gronden in 1926 resulteerde in
grote kavels en strenge bouweisen waardoor op de meest prestigieuze
percelen van de wijk, namelijk aan het Paul de Smet de Naeyerplein, aan de
Congreslaan, de Krijgslaan en de Onafhankelijkheidslaan, de voornaamste
beroepscategorieën waaronder industriëlen en groothandelaars zich
vestigden.
artistieke waarde
in casu architectuurhistorische waarde: De panden zijn op architecturaal vlak eveneens representatief daar ze de
verschillende kunststijlen uit het interbellum vertegenwoordigen, zoals die
pasten binnen de smaak van de maatschappelijke elite in de jaren '20 en '30
van de vorige eeuw (traditionele architectuur waaronder cottagestijI en
Style Hoge, art deco, modernisme waaronder invloed van Le Corbusier,
Amsterdamse School, Dudok).
De percelen worden in hun geheel beschermd, inclusief de tuin zone en het
afsluithek.
Representatief voorbeeld van een villa in cottagestijl, opgetrokken door
Jean De Smet in 1928. Glas-in-lood-ramen met geometrische composities en
gestileerde bloemenmotieven getuigen van de art de co invloeden uit de jaren
1920. De woning werd tussen 1929 en 1934 ingericht met meubilair ontworpen
door ‘Kunstmeubel Everaert-Haeck’ uit Gent (port-manteau met spiegel en
paraplubak, klok, eetkamer en salonmeubelen in een combinatie van houtmetaal-
glas, art-decolamp). Bibliotheek met schrijftafel (wandmeubel) en de
zitmeubelen zijn origineel en voor de erkeruitbouw gemaakt. Twee losstaande
zetels (éénzit) en een taboeret horen bij het ensemble. De motieven van de
salontafel zijn identiek aan die in de radiatorkasten. Het meubilair van de
eetkamer is in mahoniehout en op maat gemaakt (onder andere wandkasten naast de
schouwmantel en tegen de buitenmuur). De tafel heeft een voet bekleed met
verzilverd en gemarteleerd koper. Een radiomeubel uit 1931 vervolledigt het
tijdsbeeld van het interbellum evenals een bijzettafel met lamp uit 1934
door Everaert. Eveneens tot het interieur van de woning behoort de
ontwerptekening van het huis. Oorspronkelijk bestonden de kleuren van het
interieur uit oker, bordeaux en zilver. Ook meerdere lichtarmaturen,
radiatorkasten, evenals twee op maat gemaakte slaapkamers (bed + kleerkast
+ laag meubel - allen met afgeronde hoeken) en ( kast + laag meubel + bed
en lang wandmeubel) bleven bewaard. Het interieur biedt bijgevolg een
representatief en uniek beeld van een woning uit het interbellum.
historische waarde
in casu architectuurhistorische waarde: De panden zijn op architecturaal vlak eveneens representatief daar ze de
verschillende kunststijlen uit het interbellum vertegenwoordigen, zoals die
pasten binnen de smaak van de maatschappelijke elite in de jaren '20 en '30
van de vorige eeuw (traditionele architectuur waaronder cottagestijI en
Style Hoge, art deco, modernisme waaronder invloed van Le Corbusier,
Amsterdamse School, Dudok).
De percelen worden in hun geheel beschermd, inclusief de tuin zone en het
afsluithek.
Representatief voorbeeld van een villa in cottagestijl, opgetrokken door
Jean De Smet in 1928. Glas-in-lood-ramen met geometrische composities en
gestileerde bloemenmotieven getuigen van de art de co invloeden uit de jaren
1920. De woning werd tussen 1929 en 1934 ingericht met meubilair ontworpen
door ‘Kunstmeubel Everaert-Haeck’ uit Gent (port-manteau met spiegel en
paraplubak, klok, eetkamer en salonmeubelen in een combinatie van houtmetaal-
glas, art-decolamp). Bibliotheek met schrijftafel (wandmeubel) en de
zitmeubelen zijn origineel en voor de erkeruitbouw gemaakt. Twee losstaande
zetels (éénzit) en een taboeret horen bij het ensemble. De motieven van de
salontafel zijn identiek aan die in de radiatorkasten. Het meubilair van de
eetkamer is in mahoniehout en op maat gemaakt (onder andere wandkasten naast de
schouwmantel en tegen de buitenmuur). De tafel heeft een voet bekleed met
verzilverd en gemarteleerd koper. Een radiomeubel uit 1931 vervolledigt het
tijdsbeeld van het interbellum evenals een bijzettafel met lamp uit 1934
door Everaert. Eveneens tot het interieur van de woning behoort de
ontwerptekening van het huis. Oorspronkelijk bestonden de kleuren van het
interieur uit oker, bordeaux en zilver. Ook meerdere lichtarmaturen,
radiatorkasten, evenals twee op maat gemaakte slaapkamers (bed + kleerkast
+ laag meubel - allen met afgeronde hoeken) en ( kast + laag meubel + bed
en lang wandmeubel) bleven bewaard. Het interieur biedt bijgevolg een
representatief en uniek beeld van een woning uit het interbellum.