Beschrijving
Deze bescherming betreft de voormalige porseleinwinkel Vanhoecke, met name het woonwinkelhuis met betegelde voorgevel.
Waarden
De voormalige porseleinwinkel Vanhoecke, met name het woonwinkelhuis met betegelde voorgevel, is beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:
historische waarde
De voormalige porseleinwinkel Vanhoecke werd reeds in 1864 opgericht en is vernoemd naar
Adolphe Vanhoecke die de zaak vanaf 1888 uitbaatte. De geschiedenis van de
porseleinwinkel, de voor een detailhandel typerende locatie langs een drukke invalsweg en
het type winkelpui zijn representatief voor de veranderingen in het commerciële landschap
tijdens de 19de eeuw en de typologische evolutie van de winkelpui die hiermee gepaard ging.
De voormalige porseleinwinkel bezit eveneens historische waarde als getuige van de
historische bebouwing die op dit belangrijk knooppunt van voormalige stadsversterkingen,
waterwegen en invalswegen reeds grotendeels is verdwenen. Het pand bezit een waardevolle
oude kern en bewaart haar historische structuren. De diverse gebruiks- en sierobjecten in
porselein, kristal en faience die worden voorgesteld op de gevelreclame geven een unieke
inkijk in de aangeboden koopwaar van een porseleinwinkel tijdens de belle epoque.
artistieke waarde
De artistieke waarde wordt gevormd door de uitzonderlijke betegeling van de voorgevel met
plavuizen voorzien van figuratieve decoratie in kleurrijke emailglazuren. Deze unieke
tegelrealisatie voor de voormalige porseleinwinkel Vanhoecke werd uitgevoerd tussen 1902
en 1914 door de befaamde tegelproducent Maison Helman Céramiques d'Art uit Smt-Agatha-Berchem.
Het Maison Helman was één van de belangrijkste producenten van decoratieve
tegelpanelen en bouwaardewerk aan het begin van de 20ste eeuw. Voor de voormalige
porseleinwinkel Vanhoecke realiseerde Helman een speciaal op maat gemaakt tegeltableau
als gevelreclame voor de handelszaak. Maison Helman stond bekend voor het vervaardigen
van dit soort hoogwaardige decoratieve tegelpanelen, een toegepaste kunstvorm waarin de
firma zich had gespecialiseerd. Deze panelen zijn uitgevoerd "à la main par des artistes
céramistes" en zijn dus handwerk van de hoogste kwaliteit. Helman gebruikte de voor hem
typerende droge lijntechniek. Hierbij zorgen zwarte contourlijnen voor het omsluiten van de
emailkleuren die daardoor een licht reliëf krijgen. Het gaat bovendien om één van de grootste
en vroegste realisaties van Maison Helman, die uitgevoerd is op plavuizen geproduceerd door
Utzschneider Jaunez et Cie, gevestigd In Jurbise (Henegouwen). Niettegenstaande de
storende lacunes, heeft de gevelbekleding een bijzondere waarde aangezien ze een voor
Vlaanderen zeldzaam voorbeeld is van een betegelde gevelreclame die de volledige voorgevel
van het winkelpand beslaat. Typologisch is het tegelensemble eveneens een unicum. Er
bestaat in Vlaanderen, en bij uitbreiding België, geen andere commercieel geladen
tegelbekleding met een vergelijkbare thematiek. De artistieke uitwerking en technische
uitvoering zijn van hoge kwaliteit. Artistiek zijn de medaillons onder de uitkragende kroonlijst
een zeldzaam resterende getuigenis van de invloed van affichekunstenaars als Alphonse
Mucha (1860-1939) en Privat Livemont (1861-1936) op de Belgische tegelproductie in de art-nouveaustijl.
De diverse florale verwijzingen, al dan niet met symbolisch betekenis zijn op
hun beurt getuigenissen van de florale art-nouveaustroming d1e tijdens de belle epoque
opgang maakte in Europa, beïnvloed door de symbolistische schilderkunst.