Beschrijving
De stadssleepboot T70 is beschermd als varend erfgoed.
Waarden
De stadssleepboot T70 is beschermd als varend erfgoed omwille van het algemeen belang gevormd door de:
historische waarde
De
stadssleepboot
T70
werd
in
1968
gebouwd
op
de
scheepswerven
Sint-Pieter
in
Hemiksem
als
eerste
van
de
70-reeks.
Er
werden
zeven
slepers
van
deze
reeks
geleverd
van
het
nummer
70
in
april
1968
tot
en
met
76
in
november
1968.
Het
vaartuig
was
in
dienst
van
de
havensleepdienst
van
de
haven
van
Antwerpen.
De
havensleepdienst
had
nood
aan
zeer
manoeuvreerbare,
veilige
en
krachtige vaartuigen
om
de
steeds
grotere
zeeschepen
te
assisteren
naarmate
de
haven
van
Antwerpen
verder
uitbreidde.
Havensleepboten
van
de
70-
reeks
met
Voith-Schneidervoortstuwing
vervulden
al
die
voorwaarden.
Ze
konden
in
37
seconden
rond
hun
as
draaien
en
hadden
een
trekkracht
op
een
vast
punt
van
22
ton.
De
havensleepdienst
liet
generatie
na
generatie
havensleepboten
met
deze
voortstuwing
bouwen.
De
stadssleepboot
T70
is
een
goed
bewaard
voorbeeld
van
de
vele
generaties
havensleepboten
met
Voith-Schneidervoortstuwing
die
in
de
haven
van
Antwerpen
werden
gezet.
industrieel-archeologische waarde
De
T70
is
een
gaaf
bewaard
voorbeeld
van
een
Antwerpse
stadssleepboot
met
twee
Voith-
Schneiderpropellers
die
worden
aangedreven
door
twee
dieselmotoren
type
8
MDXC
van
ABC.
De
motoren
kenmerken
de
ontwikkeling
van
de
dieselmotor
door
deze
producent
uit
Gent.
De
Voith-Schneidervoortstuwing
is
in
1927
ontworpen
door
de
Oostenrijkse
ingenieur
Ernst
Schneider
(1894-1975)
in samenwerking
met
de
scheepswerfVoith
uit
Heidenheim.
De
Voith-
Schneiderpropellers
kunnen
de
stuwkracht
in
eender
welke
richting
oriënteren.
Daardoor
krijgt
het
vaartuig
een
veel
grotere
manoeuvreerbaarheid
dan
de
vroegere
sleepboten
met
schroef.
De
romp
is
speciaal
ontworpen
om
de
Voith-Schneidervoortstuwing
zo
efficiënt
mogelijk
te
laten functioneren.
De
stalen,
gelaste
romp
achter
de
propellers
wordt
zo
veel
mogelijk
horizontaal
vlak
gemaakt
zodat
de
overdruk
achter
de
propellers
geen
aangrijppunt
krijgen.
Onder
de
bladen
wordt
een
bodemplaat
geïnstalleerd
om
meer
vermogen
op
te
wekken
bij
lage
snelheid
en
om
de
installatie
te
beschermen
tegen
het
raken
van
de
bodem.
Om
de
koersstabiliteit
te
bevorderen
wordt
achteraan
onder
de
romp
een
vin
geïnstalleerd.
De
veiligheid
van
de
bemanning
werd
in
de
tweede
helft
van
de
twintigste
eeuw
steeds belangrijker.
De
stadssleepboot
T70
is
een
goed
voorbeeld
van
deze
ontwikkeling.
Dankzij
de
Voith-Schneiders
werkt
de
stuwrichting
bij
het
slepen
steeds
in
de
andere
richting
als
de
krachten
van
de
sleeplijn,
zodat
de
sleepboot
in
principe
niet
kan
kapseizen.
Er
was
aandacht
voor
de
zichtbaarheid
vanuit
de
stuurhut
en
de
akoestische
isolatie
zorgde
ervoor
dat
de
geluidssignalen
van
andere
schepen
steeds
hoorbaar
waren.
De
stadssleepboot
T70
is
voorts
opmerkelijk
omdat
het
multifunctioneel
vaartuig
is.
Met
de
versterkte
romp
kan
het
vaartuig
als
ijsbreker
in
de
haven
worden
ingezet.
De
T70
kreeg
een
brandblusinstallatie
zodat
het
kan
ingezet
worden
om
vuur
te
bestrijden
of
om
de
brandweerdiensten
te
ondersteunen
of
bij
aanvaringen
water
weg
te
pompen
uit
schepen.