Vastgesteld bouwkundig erfgoed

Gemeentehuis van Opbrakel en gemeenteschool

Vastgesteld bouwkundig erfgoed van tot heden

ID
129445
URI
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/129445

Besluiten

Besluit tot vaststelling van de inventaris bouwkundig erfgoed in de provincie Oost-Vlaanderen
schrappingsbesluiten, vaststellingsbesluiten: 01-06-2023  ID: 15002

Rechtsgevolgen

Meer informatie over de rechtsgevolgen van vaststellingen vind je op onze website.

Beschrijving

Symmetrisch gebouw uit 1871 van twee verdiepingen en zeven traveeën onder schilddak naar ontwerp van architect Van Hoecke-Peeters. Aanvankelijk omvatte het gebouw in de linker helft een enkelhuis als woning voor het schoolhoofd, een centrale toegang en in het rechter deel een klaslokaal op benedenverdieping en gemeentehuis op bovenverdieping. Na aanbouw rechts van een nieuwe jongensschool in 1952-53 naar ontwerp van architect R. De Roose, werd de rechter helft volledig in gebruik genomen als gemeentehuis.

Waarden

architecturale waarde

-

historische waarde

-


Aanduiding van

Is de vaststelling van

Gemeentehuis van Opbrakel en gemeenteschool

St.-Martensstraat 49-53 (Brakel)
Symmetrisch gebouw uit 1871 van twee verdiepingen en zeven traveeën onder schilddak naar ontwerp van architect Van Hoecke-Peeters. Aanvankelijk omvatte het gebouw in de linker helft een enkelhuis als woning voor het schoolhoofd, een centrale toegang en in het rechter deel een klaslokaal op benedenverdieping en gemeentehuis op bovenverdieping. Na aanbouw rechts van een nieuwe jongensschool in 1952-53 naar ontwerp van architect R. De Roose, werd de rechter helft volledig in gebruik genomen als gemeentehuis.

Andere relaties

Heeft als voorganger

Gemeentehuis van Opbrakel en gemeenteschool

St.-Martensstraat 49-53 (Brakel)


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Gemeentehuis van Opbrakel en gemeenteschool [online], https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/129445 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.