Station Brugge

Beschermd monument van 17-07-2012 tot heden

Locatie

Provincie West-Vlaanderen
Gemeente Brugge
Deelgemeente Sint-Michiels
Straat Stationsplein
Locatie Stationsplein 4 (Brugge)

Administratieve gegevens

Andere nummers
  • 4.01/31005/2179.1

Is de (gedeeltelijke) bescherming van

Station Brugge

Stationsplein 4, Brugge (West-Vlaanderen)

Stationsplein nr. 5. Stationsgebouw van de N.M.B.S.In 1837 worden initiatieven genomen om de spoorwegverbinding Brussel-Gent via Brugge en Oostende door te trekken. Het Brugse stadsbestuur verkiest, met de hoop op een belangrijke economische heropleving, om een station in het stadscentrum op 't Zand in te planten. Het aanleggen van de spoorweg en het bouwen van dat station betekenen een meta

Beschrijving

Het stationsgebouw van Brugge, is beschermd als monument.

Waarden

Station is beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:

historische waarde

Als zijnde een gaaf bewaard voorbeeld van een stationscomplex bestaande uit een stationsgebouw en bijhorend seinhuis, gebouwd in 1933 naar ontwerp van de Brusselse architecten Josse en Maurice Kriekinge, na het uitschrijven van een architectuurwedstrijd in opdracht van de NMBS.

historische waarde

in casu architectuurhistorische waarde:
Als zijnde een representatief voorbeeld van een openbaar gebouw uit het interbellum, dat is opgetrokken in een statige sobere stijl geïnspireerd door de nieuw zakelijkheid en te duiden als modern classicisme, passend bij de functie van dit gebouw, zijnde een stationsgebouw.
Als zijnde een representatief voorbeeld van een stationsgebouw opgetrokken in modern classicisme naar ontwerp van de Brusselse architecten Josse en Maurice Kriekinge, waarbij de monumentaliteit tot uiting komt door de imposante hoofdvleugel met sterk symmetrische opbouw aan het stationsplein. Het stationsgebouw is een representatief voorbeeld van het modern classicisme waarbij vooral het uitdrukken van macht tot uiting kwam in een architectuur die orde, stabiliteit en grootsheid uitstraalde.
Het seinhuis met een typische modernistische vormgeving met kenmerken die verwijzen naar de pakketbotenstijl bewaart nog zijn oorspronkelijke indeling met twee verschillende generaties seininstallaties.
De imposante lokettenzaal bewaart nog de oorspronkelijke loketten en een monumentale beschildering van de hand van René De Pauw met voorstelling van verschillende Vlaamse en Waalse steden. Het is een typisch product uit een bepaalde periode en in overeenstemming is met de stijl van het stationsgebouw. Het panoramisch werk, een reis door België is onlosmakelijk verbonden met het station.

artistieke waarde

Als zijnde de imposante inkomhal/lokettenzaal met maatschappelijk/moraliserende fresco's van de hand van de Brugse kunstschilder René De Pauw. Het geheel wordt gekenmerkt door historische, culturele en anekdotische details en vormt een unicum in de wereld van het spoor.

industrieel-archeologische waarde

Betreft één van de weinige nog bestaande voorbeelden van een seinhuis bij een groot station dat als individueel gebouw visueel toch deel uitmaakt van het stationscomplex. De twee aanwezige seininstallaties, een elektromechanisch systeem van 1939 (Ateliers de Constructions Electriques de Charleroi of ACEC) en een All Relais systeem van de jaren 1960, samen met het computergestuurde oproepsysteem uit de jaren 1990, illustreren de belangrijke technologische ontwikkelingen op het vlak van seininstallaties voor het treinverkeer tussen 1939 en de jaren 1980.

sociaal-culturele waarde

Als zijnde een gebouw met een openbare functie die een belangrijke rol heeft gespeeld in de ontwikkeling van het toerisme en de economie.
De lokettenzaal is voorzien van een imposante muurschildering die tot doel had het toerisme te promoten in België.

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.