vastgesteld landschappelijk erfgoed van tot heden
Omzetting van de landschapselementen opgenomen in de vastgestelde landschapsatlas naar de inventaris van landschappelijk erfgoed
omzettingsbesluiten: 01-06-2023 ID: 15120
Dit onroerend goed werd bij ministerieel besluit vastgesteld in de inventaris van het landschappelijk erfgoed. Tegelijkertijd werd de eerdere opname van dit onroerend goed in de vastgestelde landschapsatlas geschrapt.
Dit alles conform artikel 58 van het decreet van 10 juni 2022 tot wijziging van het Onroerenderfgoeddecreet van 12 juli 2013, wat betreft de uitvoering van de visienota lokaal erfgoedbeleid en de toekenning van beboetingsbevoegdheid aan de gewestelijke beboetingsentiteit.
Restant van de opgeheven spoorlijn 23, die in 1875-1879 werd aangelegd voor het transport van fruit, suikerbieten, vee, strovlechtwerk en kalksteen vanuit Haspengouw. De spoorwegbedding is goed herkenbaar en wordt deels als wandel- en fietspad gebruikt. Omdat treinen slechts een beperkte hellingsgraad aankunnen, is het tracé grotendeels vlak aangelegd. Daarom ligt het tracé in het licht heuvelende landschap soms ingebed, soms op een verhoogde berm. In de bermen komen hakhoutstoven (o.a. es) voor. Langs het fruitspoor wisselden open (grasland) en meer gesloten zichten (bos) elkaar af.
Herinnert aan de 19de-eeuwse uitbreiding van het spoorwegnetwerk en in het bijzonder aan de ontsluiting van Haspengouw voor het transport per spoor van landbouwproducten en fruit. De opkomst van de commerciële fruitteelt vanaf het einde van de 19de eeuw lag aan de basis van de ontwikkeling van de fruitstreek zoals die vandaag gekend is. Langs dit traject zijn het stationnetje van Piringen, de gebouwen van de voormalige fruitverwerkende industrie in Borgloon, de stationsomgeving van Jesseren en de spoorzate nog getuigen van het industriële verleden van de streek. Kenmerkend is het hakhout in de bermen van de voormalige spoorwegbedding, dat getuigt van het vroegere voor spoorwegen zo typische hakhoutbeheer.
De voormalige spoorlijn Drieslinter-Tongeren is in het landschap van op afstand herkenbaar als een groen, biologisch waardevol, lineair element in het landschap. Het doorsnijdt de streek van oost naar west en structureert de omgeving.
De afwisseling van open en gesloten zichten en het reliëf vergroten de belevingswaarde van het omliggende landschap.
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2025: Spoorwegbedding lijn 23: deel Borgloon-Tongeren [online], https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/174113 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.