Beschrijving
De kasseiweg Keulenstraat is voorlopig beschermd als monument.
Waarden
Het monument kasseiweg Keulenstraat in Hoegaarden is van algemeen belang wegens de volgende erfgoedwaarden:
esthetische waarde
De vormgeving, het materiaalgebruik en de vakbekwame aanleg zorgen voor een hoge esthetische belevingswaarde. De rurale context verleent het ensemble van de kasseiweg bijkomend een rustiek karakter. De steile taluds met hakhout in de holle weg versterken de contextwaarde en geven de kasseiweg als geheel een bijzondere ruimtelijke kwaliteit.
technische waarde
De kasseiweg is aangelegd met een herkenbaar licht tonrond profiel en bestaat uit zones in Tiense kwartsiet en Gobertange. De kasseien zijn aangelegd in onregelmatig verband met een waterdoorlatend wegdek en afgeboord door in de lengte geplaatste boordstenen in Tiense kwartsiet en Petit Granit. Het gekasseide wegdek wordt deels begrensd door een parallelle langsgracht. De fundering, de langs- en dwarsprofielen en de afboording van de weg zijn uitgesproken technische kenmerken die getuigen van een grote technische vakbekwaamheid waar vandaag nog weinig voorbeelden van bewaard zijn. De kasseibestrating en de techniek van wegverharding zijn exemplarisch voor de oude landelijke wegenbouw.
historische waarde
De kasseiweg werd aangelegd op initiatief van de kasteelheer van Meldert en is zo een zeldzaam voorbeeld van een nieuw wegtracé in functie van de uitbouw van het aangrenzend kasteeldomein. Als begrenzing en ontsluitingsweg van het kasteeldomein van Meldert werd dit wegtracé bij zijn aanleg midden 19de eeuw meteen gekasseid met het oog op een goede toegankelijkheid. Het historisch tracé is ongewijzigd en vormt als intact gebleven holle kasseiweg een gaaf en herkenbaar voorbeeld van een specifiek wegtype uit het verleden. De kasseibestrating getuigt van de evolutie van de wegenbouw en infrastructuurwerken in Vlaanderen tijdens de 19de en 20ste eeuw. De aanleg van de weg in Tiense kwartsiet en Gobertange refereert aan de ontginning van dit materiaal in lokale groeves en het veelvuldig gebruik ervan als kasseibestrating in deze regio tijdens de 19de en 20ste eeuw. Ook bij de aanleg van nieuwe wegen op lokale schaal gaf men de voorkeur aan regionaal gewonnen steensoorten.