Beschrijving
Deze bescherming betreft de kerk van de Saint-Anthony's Parish (in zijn geheel) met inbegrip van de cultuurgoederen.
Waarden
De parochiekerk Saint-Anthony is beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:
wetenschappelijke waarde
Kapel opgetrokken door atelier De Coene in de voor die periode vernieuwende Glulamtechniek.
historische waarde
Kapel ontworpen voor Expo 58, en daar opgetrokken in de sectie Vrolijk België - deel Futuristisch België. De kapel deed er dienst als tentoonstellingsruimte voor moderne religieuze architectuur. Na de Wereldtentoonstelling in 1958 verworven, inclusief interieurelementen zoals opgesomd in de bijlage, door de zustergemeenschap 'Verbum Dei' en heropgebouwd te Kraainem.
historische waarde
in casu architectuurhistorische waarde: Kapel ontworpen door Yvan Blomme en José Vandevoorde voor Expo 58, en daar opgetrokken in de sectie Vrolijk België - deel Futuristisch België. De kapel werd vervaardigd door het atelier De Coene uit Kortrijk, gebruik makend van hun vernieuwende Glulams. Na de Wereldtentoonstelling werd het tapijt in 1958 door de zustergemeenschap 'Verbum Dei' verworven en heropgebouwd te Kraainem. Het werd uitgebreid naar ontwerp van Siegfried Declercq in 1995.
artistieke waarde
Kapel ontworpen door Yvan Blomme en José Vandevoorde in expostijl en in dezelfde geest uitgebreid door Siegfried Declercq in 1995. De kapel bevat nog steeds verschillende religieuze interieurelementen die getoond werden op de tentoonstelling van moderne religieuze kunst op expo58. Het glas-in-betonraam bevindt zich nog steeds op de originele plaats in de constructie (dakvlak). Wandtapijt ontworpen door de internationaal erkende Mary Dambierment en geproduceerd in het vermaarde atelier Manufacture Royale de Tapisseries d'Art Georges Chaudoir te Brussel. De stijl is representatief voor de nieuwe principes binnen de tapijtkunst eenvoudige en heldere tekening, beperkt kleurenpalet, geen boord, geen diepte, en de integratie ervan in de architectuur. Tevens is het een voorbeeld van de eenheid tussen architectuur en tapijtkunst die Van Vlassenaere voorschrijft (kleine wand, perfecte hoogte, religieus thema in een kapel). Het religieuze tapijt stelt de prefiguratie en afstamming van Christus voor evenals Christus als Levensboom. Zowel ontwerpster als productieatelier zijn toonaangevend voor de ontwikkelingen binnen de moderne Belgische tapijtkunst na de Tweede Wereldoorlog. De anonieme altaartafel verwijst naar de doortocht van het Joodse volk door de Rode Zee. Verder bevinden zich er een zilveren kruis met de gekruisigde Christus en doornen, en een terracotta Kruisweg van een anoniem Belgo-Italiaans kunstenaar en een eveneens anonieme, geglazuurde, terracotta Maria-met-kind.
sociaal-culturele waarde
Paviljoen afkomstig van 'Vrolijk België' op de Expo 58 waar naast het historisch en modern België ook plaats was voor een futuristisch deel waar de toekomstige samenleving werd gesuggereerd. De kapel met inboedel toonde er aan de bezoeker de toekomst van de religieuze kunst.