Ursulinenklooster Stalleken van Bethlehem

Vastgesteld bouwkundig erfgoed van 01-02-2018 tot heden

Locatie

Provincie Limburg
Gemeente Hamont-Achel
Deelgemeente Hamont
Straat Kloosterstraat
Locatie Kloosterstraat 2-6 (Hamont-Achel)

Administratieve gegevens

Andere nummers

Is de (gedeeltelijke) vaststelling van

Ursulinenklooster Stalleken van Bethlehem

Kloosterstraat 2-6, Hamont-Achel (Limburg)

Stalleken van Bethlehem, in 1838 opgericht net buiten de wallen van de oude stad. Op 1 mei van dat jaar, eerstesteenlegging door deken H.A. Meuwissen.

Is de omvattende vaststelling van

Kapel van het ursulinenklooster

Kloosterstraat zonder nummer, Hamont-Achel (Limburg)

Derde laatste werk van P.J.H. Cuypers. Zuidwest-noordoost georiënteerd neogotisch bedehuis, gelegen op de tweede bouwlaag van het eclectische klooster met overwegend neogotische inslag.

Kleuterschool

Wal 14-22, Hamont-Achel (Limburg)

Sinds 1968 autonome kleuterschool. Voormalige boerderij van het ursulinenklooster, met aan straatzijde klaslokalen en aan erfzijde parallel aansluitende vleugel, heden vooral eetzaal.

Leerwerkhuis voor meisjes

Wal 14-22, Hamont-Achel (Limburg)

Voormalig zogenaamd Leerwerkhuis voor meisjes, alias de vakschool van de ursulinen, thans lokalen De Wal, sinds 1995 deels in erfpacht genomen door de stad, zetel van de heemkundige kring.

Schoolgebouw en klooster

Kloosterstraat 2-6, Hamont-Achel (Limburg)

Gesubsidieerde Vrije Lagere School, sinds 1993 zogenaamd De Buitinge, daar ze buiten de wallen ligt; deel uitmakend van het gebouwencomplex van het ursulinenklooster.

Beschrijving

Stalleken van Bethlehem, in 1838 opgericht net buiten de wallen van de oude stad. Op 1 mei van dat jaar, eerstesteenlegging door deken H.A. Meuwissen.

Waarden

historische waarde

architecturale waarde

volkskundige waarde

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.