Beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek

Ommuurde kloostertuin en aanpalende schoolvleugels

Beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek van tot heden

ID
581
URI
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/581

Besluiten

Hollands College
definitieve beschermingsbesluiten: 21-12-2006  ID: 4475

Rechtsgevolgen

Meer informatie over de rechtsgevolgen van beschermingen vind je op onze website.

Beschrijving

De ommuurde kloostertuin achter het voormalig Hollands College, en de twee aanpalende 19de-eeuwse schoolvleugels van het Paridaensinstituut, zijn beschermd als stadsgezicht.



Waarden

De ommuurde kloostertuin en de twee aangrenzende 19de-eeuwse schoolvleugels zijn beschermd als stadsgezicht omwille van het algemeen belang gevormd door de:

historische waarde

de kloostertuin - en grasveld met randbeplanting waaronder een buxusboom en treures - als embryonaal relict van een klassieke typologie die teruggaat op de uitgestrekte stadstuin van het Hollands College; de twee, neoclassicistisch geïnspireerde, schoolvleugels (circa 1840 en 1873) die, samen met de vleugel uit 1835 een met baksteen betegelde speelplaats belijnen, als voorbeeld van een 19de-eeuwse schoolconcept en -architectuur en verwijzend naar de beginfase van de structurele uitbouw van het Paridaensinstituut.


Aanduiding van

Is de gedeeltelijke bescherming van

Hollands College en Paridaensinstituut met tuin

Janseniusstraat 2, Pater Damiaanplein 9 (Leuven)
Qua concept vertoont het 18de-eeuws college de karakteriserende vierkantstructuur, gevormd door het anderhalve bouwlaag hoge poortgebouw met aansluitende straatmuur en, rondom het gekasseide binnenplein, de drie U-vormig opgestelde verblijfsvleugels. Kloostertuin met uitgeschulpte gazons en hoogstammige beplanting.


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Ommuurde kloostertuin en aanpalende schoolvleugels [online], https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/581 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.