Beschrijving
De bescherming omvat de Onze-Lieve-Vrouw van Bijstandskerk met inbegrip van de cultuurgoederen.
Waarden
De Onze-Lieve-Vrouw van Bijstandskerk is beschermd als monument met inbegrip van de cultuurgoederen die er integrerend deel van uitmaken omwille van het algemeen belang gevormd door de:
historische waarde
Parochiekerk, opgetrokken samen met de pastorie in 1902 als centraal deel van de stedenbouwkundige ontwikkeling van de wijk Mijlbeek te Aalst. De kerk vormt de eerste parochie in de arbeiderswijk op de rechteroever van de Dender te Aalst. Ze werd opgetrokken op initiatief van de stad Aalst terwijl het interieur grotendeels gerealiseerd werd door schenkingen.
historische waarde
in casu architectuurhistorische waarde:
Kerk opgetrokken in 1902 door stadsarchitect Jules Goethals in late neogotische Sint-Lucasstijl en gebruik makend van de voor hem zo typerende combinatie van gekleurde baksteen, ongeschilderde bakstenen gewelven, bakstenen raamomlijstingen. Meteen na de bouw van de kerk werd het interieur vorm gegeven door middel van houten en marmeren altaren, houten meubilair, beelden, ... eveneens in late neogotische stijl met Sint-Lucassignatuur. De stijleenheid tussen kerk en interieur is opvallend en uitzonderlijk.
artistieke waarde
Uitzonderlijk neogotisch totaalconcept ontstaan tussen 1902 en 1914 waaraan later geen wezenlijke veranderingen werden aangebracht. Gerealiseerd door vooraanstaande Vlaamse architecten, kunstenaars en ateliers die alle in de laatneogotische Sint-Lucasstijl werkten: Jules Goethals (architect), atelier Casier (glas in lood), Remi Rooms (meubilair waaronder communiebanken, koorbanken en -afsluiting, preekstoel, biechtstoelen, altaren, houtsnijwerk), Robert van Caelenbergh (biechtstoelen en orgelkast), Leo Steels (kunstschilder). Het interieur werd aangevuld met verschillende anonieme neogotische werken die naar periode en stijl perfect in het interieur passen (kandelaars, wandarmaturen, sokkels, beelden, ...) en het eenheidsbeeld versterken. De kwaliteit van het geleverde werk getuigt van het enorme vakmanschap dat in deze periode aanwezig was.
Het orgelinstrument werd in 1911 vervaardigd door de bekende orgelbouwersfamilie Vereecken uit Gijzegem.
De sacristie heeft een grote neogotische wandkast en drie kleinere neogotische wandkasten zodat ook daar een stijleenheid ontstaat.
sociaal-culturele waarde
Het kerkinterieur en de glas-in-loodramen werden grotendeels bekostigd via schenkingen en getuigen daardoor van de eeuwenlange traditie om de Kerk te begiftigen met goederen. De schenkingen gebeurden door private personen en broederschappen.