Beschrijving
De bescherming als monument omvat het oorlogsmonument Eerste Wereldoorlog en Tweede Wereldoorlog voor de slachtoffers van Oudegem, met inbegrip van cirkelvormig element, helling, voetpad, gebogen muur en vlaggenstok.
Waarden
Het oorlogsmonument Eerste Wereldoorlog en Tweede Wereldoorlog voor de slachtoffers van Oudegem, met inbegrip van cirkelvormig element, helling, voetpad, gebogen muur en vlaggenstok, is beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:
artistieke waarde
Hoge cirkelvormige gebogen muur in breuksteen, waarin centraal een beeld staat op een verhoogd cirkelvormig element. Het centrale monument wordt gevormd door een drievlakkige zuil in blauwe hardsteen, rondom opgebouwd door drie figuren in halfverheven beeldhouwwerk. Het beeld stelt een naakte krijger met een zwaard in zijn linkerhand voor, hand in hand met een naakte opgeëiste en een, met een kleed gedrapeerde, moeder met kind. De naakte figuren zijn zwaar en monumentaal gemodelleerd. Ze hurken tegen elkaar op een cirkelvormige sokkel en gaan gebukt onder een rechthoekige plaat. Rondom het centrale monument is begroeiing aangebracht en loopt een cirkelvormig aangelegd voetpad van platte breuksteen. In de muur zitten zes consoles waaraan bloemenkransen worden opgehangen. Op de kop van de muur staat een zes meter hoge vlaggenstok.
Krachtig architecturaal opgebouwd monument met symbolisch aangrijpend beeldhouwwerk van de hand van de Dendermondenaar Jos De Decker (1912-2000). Deze beeldhouwer, medaillist en schilder volgde zijn opleiding aan de Academie van Dendermonde (bij Alfred Courtens) en aan de Academie te Brussel (bij Egide Rombaux). Hij volgde Alfred Courtens op als leraar aan de Academie te Dendermonde (1947), waar hij ook directeur werd tussen 1970-1978. Naast monumentaal werk en fonteinbeelden realiseerde hij talrijke oorlogsmonumenten, onder meer te Anderlecht, Baasrode, Brussel, Eine, Hofstade, Knokke en Oudegem. Hij evolueerde vanaf de jaren vijftig en zestig naar een eigen stijl, waarin de menselijke figuur en vooral de vrouw centraal staat. Stilering en sobere lijnvoering zullen meer en meer zijn sculpturen kenmerken. historische waarde
Oorlogsgedenkteken opgericht in 1950 als dank en in herinnering voor de opoffering van de slachtoffers van Oudegem van de Eerste Wereldoorlog en Tweede Wereldoorlog. In een cirkelvormige helling van blauwe hardsteen staan de namen van de slachtoffers van beide wereldoorlogen uitgebeiteld. sociaal-culturele waarde
Als zijnde de materialisatie van het collectief herdenken van een collectief trauma. Met de tekst, groot uitgebeiteld in de hardstenen fries van de muur "HET DANKBARE OUDEGEM STEEDS UW OFFER INDACHTIG" wil de gemeenschap tonen dat zij haar doden van de beide wereldoorlogen nooit zal vergeten.