vastgesteld bouwkundig erfgoed van tot
Besluit houdende vaststelling van de inventaris van het bouwkundig erfgoed en vastgestelde lijst
definitieve opheffingsbesluiten, vaststellingsbesluiten: 28-11-2014 ID: 5825
De eerste spoorweglijn die Oudenaarde aandeed, verbond Gent met Saint-Ghislain. Het traject Gent-Oudenaarde werd op 17 mei 1857 geopend. In 1866 werd een eerste reizigersgebouw opgericht. Om de stoomlocomotieven te bevoorraden moest al vlug een heel waterleidingsysteem uitgebouwd worden. Naar verluidt zou men daarvoor in het stationsareaal twee grote ondergrondse watertanks aangelegd hebben. Een ervan zou zich in de onmiddellijke nabijheid van de huidige watertoren bevinden. Supplementaire bevoorrading werd gewoon uit de oude vestingvijvers ten westen van de stad gepompt en via buizen naar het station gevoerd. Vanaf de watertoren liep een leiding naar de locomotievenstelplaats ten noordoosten van het stationsareaal. Heel dit systeem bestaat niet meer. Een vroegere watertoren had een lage achthoekige licht overkragende kuip die door een laag dak afgedicht was. Op dezelfde plaats we
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2025: Watertoren [online], https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/90865 (geraadpleegd op ).
Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed
Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.