Beschermd monument

Siberiabrug-noord met landhoofden en bedieningshuis

Beschermd monument van tot heden

ID
9753
URI
https://id.erfgoed.net/aanduidingsobjecten/9753

Besluiten

Siberiabrug-noord met landhoofden en bedieningshuis
definitieve beschermingsbesluiten: 28-04-2015  ID: 5736

Rechtsgevolgen

Meer informatie over de rechtsgevolgen van beschermingen vind je op onze website.

Beschrijving

De bescherming als monument omvat de Siberiabrug-noord met inbegrip van de landhoofden en bijhorend bedieningshuis.



Waarden

De Siberiabrug-noord met inbegrip van de landhoofden en bijhorend bedieningshuis is beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:

industrieel-archeologische waarde

Door zijn ligging op de grens van het 19de-eeuwse havengebied, aan het noordelijke eindpunt van het langgerekte Kattendijkdok, tussen het Suezdok en Amerikadok, heeft de Siberiabrug-noord een markante en betekenisvolle locatie tussen de oude en de nieuwe haven en fungeert het als een scharnierpunt met een sterke beeldwaarde. De Siberiabrug-noord is een goed bewaard en steeds zeldzamer wordend voorbeeld van een ophaalbrug, meer bepaald van het type basculebrug, subtype Strauss, daterend van 1938-1943. De naam refereert aan de Amerikaanse ingenieur Joseph B. Strauss ( 1870-1938), bekend vanwege zijn bijdrage aan de bouw van de vaste hangbrug, de Golden Gate Bridge (1937) in San Francisco. Samen met de firma "Strauss Bascule Bridge Co" ontving J.B. Strauss een patent op zijn type basculebrug op 20 juni 1911. De geklonken stalen brugconstructie werd uitgevoerd door de SA "Les Ateliers Métallurgiques-Nivelles". De uitvoering gebeurde onder leiding van ingenieur-architect M. Delens (Gent). Zowel in constructiemethode, architecturale vormgeving als mechanische werking vormt de Siberiabrug-noord een gaaf en representatief exemplaar van het type. De belangrijkste onderdelen zoals de uit samengestelde vakwerkprofielen bestaande brugklap, de balilastkist en de machinekamer met inbegrip van de volledige uitrusting, bleven bewaard. De werking van dit brugtype berust op een vervormbaar parallellogram met één onbeweeglijke basis.
Het voor bescherming voorgestelde exemplaar behoort thans tot één van de oudste en de enige in dit gedeelte van de haven bewaarde voorbeeld. De typologische selectie van de Siberiabrug-noord dient tevens gekaderd te worden binnen het geheel van een aantal beschermde bruggen met een andere en soms oudere typologie in de nabije omgeving namelijk de Willembrug, de Nassaubrug en de Mexicobruggen. De Siberiabrug-noord kenschetst en vervolledigt de diversiteit van de bruggen in het Antwerpse havengebied en is een illustratie van de internationale ontwikkelingen en technologische inventiviteit in de bruggenbouw in de loop van de voorbije 200 jaar en meer bepaald tijdens het interbellum.
Samen met het tegelijkertijd gebouwde bedieningshuis in een zakelijke interbellumstijl, vormt de brug een samenhangend, functioneel afleesbaar geheel.
Bovendien ligt deze brug in de onmiddellijke omgeving van het beschermde historisch en industrieel-archeologisch waardevolle Kattendijkdok en vormt ze een belangrijk relict dat de ensemble- en contextwaarde van de bepalende haveninfrastructuur in dit stadskwartier, geëvolueerd vanaf het midden van de 19de eeuw tot in de 20e eeuw, vervolledigt. Met haar industrieel-archeologische waarde sluit het behoud van de brug perfect aan bij de aanhoudende opwaardering van het eilandje.
Het nabijgelegen bedieningshuis alsook de landhoofden maken integrerend deel uit van het te beschermen geheel en worden mee opgenomen in de afbakening.

Aanduiding van

Is de gedeeltelijke bescherming van

Siberiabruggen

Siberiabruggen (Antwerpen)
De Siberiabruggen werden gebouwd tussen 1938 en 1943 als basculebruggen, type Strauss met aangebouwd brugwachtershuis tussen Kattendijkdok en Amerikadok. De zuidelijke brug werd gesloopt in 1990.


Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.