Beschrijving
De villa Virginie Henderick - Carpentier met omliggende tuin is beschermd als monument.
Waarden
De woning Virginie Henderick - Carpentier is beschermd als monument omwille van het algemeen belang gevormd door de:
sociaal-culturele waarde
Alle panden, gebouwd tussen 1926 en 1940, zijn representatief voor de
sociale segregatie die zich inzette in de 19de eeuw en voortduurde in de
20ste eeuw. Het zuiden van de stad Gent wordt een prestigieus en
residentieel gebied. De verkaveling van de gronden in 1926 resulteerde in
grote kavels en strenge bouweisen waardoor op de meest prestigieuze
percelen van de wijk, namelijk aan het Paul de Smet de Naeyerplein, aan de
Congreslaan, de Krijgslaan en de Onafhankelijkheidslaan, de voornaamste
beroeps categorieën waaronder industriëlen en groothandelaars zich
vestigden.
artistieke waarde
in casu architectuurhistorische waarde: De panden zijn op architecturaal vlak eveneens representatief daar ze de
verschillende kunststijlen uit het interbellum vertegenwoordigen, zoals die
pasten binnen de smaak van de maatschappelijke elite in de jaren '20 en '30
van de vorige eeuw (traditionele architectuur waaronder cottagestijI en
Style Hoge, art deco, modernisme waaronder invloed van Le Corbusier,
Amsterdamse School, Dudok).
De percelen worden in hun geheel beschermd, inclusief de tuin zone en het
afsluithek.
Representatief en beeldbepalend pand uit 1932 in zakelijke baksteenstijl
van de hand van Geo Henderick dat samen met zijn 'pendant' aan de Congreslaan
40, kan beschouwd worden als poort tot het Paul de Smet de
Naeyerplein. Het pand behield zijn interne structuur en interieuraankleding
met onder andere een indrukwekkende traphal met de geschilderde trap, onder de trap
een rustbank met kastjes, parketten, een tegelvloer, binnenschrijnwerk en
buiten-schrijnwerk met hang- en sluitwerk en het authentieke structuurglas,
schouwmantels, in de keuken een wandmeubel uit de jaren 1930. In de
eetkamer bleef een uniek ensemble bewaard van wandspiegel, wandtafel met
glazen bladen, eetkamertafel met zes stoelen en een laag wandmeubel, allen
met fineerhout belegd in art decostijl uit de jaren 1930 (ontwerp van
Jousse) evenals een luchter in een combinatie van metaal en glas. Het
ensemble is representatief voor de bemeubeling uit de jaren 1930 en dient
als eigen aan het huis beschouwd te worden.
historische waarde
in casu architectuurhistorische waarde: De panden zijn op architecturaal vlak eveneens representatief daar ze de
verschillende kunststijlen uit het interbellum vertegenwoordigen, zoals die
pasten binnen de smaak van de maatschappelijke elite in de jaren '20 en '30
van de vorige eeuw (traditionele architectuur waaronder cottagestijI en
Style Hoge, art deco, modernisme waaronder invloed van Le Corbusier,
Amsterdamse School, Dudok).
De percelen worden in hun geheel beschermd, inclusief de tuin zone en het
afsluithek.
Representatief en beeldbepalend pand uit 1932 in zakelijke baksteenstijl
van de hand van Geo Henderick dat samen met zijn 'pendant' aan de Congreslaan
40, kan beschouwd worden als poort tot het Paul de Smet de
Naeyerplein. Het pand behield zijn interne structuur en interieuraankleding
met onder andere een indrukwekkende traphal met de geschilderde trap, onder de trap
een rustbank met kastjes, parketten, een tegelvloer, binnenschrijnwerk en
buiten-schrijnwerk met hang- en sluitwerk en het authentieke structuurglas,
schouwmantels, in de keuken een wandmeubel uit de jaren 1930. In de
eetkamer bleef een uniek ensemble bewaard van wandspiegel, wandtafel met
glazen bladen, eetkamertafel met zes stoelen en een laag wandmeubel, allen
met fineerhout belegd in art decostijl uit de jaren 1930 (ontwerp van
Jousse) evenals een luchter in een combinatie van metaal en glas. Het
ensemble is representatief voor de bemeubeling uit de jaren 1930 en dient
als eigen aan het huis beschouwd te worden.