Resultaten aanduidingsobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten aanduidingsobjecten

5579 resultaten


ID: 161485 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Roeselarestraat 34A (Diksmuide)
Maalderij, vermoedelijk teruggaand op de site van de Plaetsmolen, een houten graanwindmolen circa 1834 gebouwd in opdracht van weduwe Mattheus Coussin uit Diksmuide. Loodsen onder zadeldaken, waarvan de smalle gevels afgewerkt zijn met lage trapgevels.


ID: 161733 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Schoorbakkestraat (Diksmuide)
Elektriciteitscabine, vermoedelijk uit de jaren 1920-1930. Baksteenbouw onder twee en een halve bouwlaag onder platte betonnen afdekking. Geleding door middel van lisenen, doorgetrokken druiplijsten en rondbogige muuropeningen.


ID: 161735 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Schoorbakkestraat 28-30 (Diksmuide)
Voormalig station op de lijn nummer 74. Diksmuide-Nieuwpoort. Deze lijn werd in 1868 opgericht en is sinds 1974 buiten dienst. Het station was opgetrokken in een neoclassicistische baksteenarchitectuur, die vrij gebruikelijk was bij stationsarchitectuur (zie prentbriefkaart). Tijdens de Eerste Wereldoorlog vormde de spoorlijn de frontlinie, het station werd in de nacht van 26 op 27 oktober 1914 bestookt door de Duitsers. Het deels vernietigde station werd ingericht als observatiepost. Het station werd in de jaren 1920 heropgebouwd naar basismodel stationsarchitectuur typerend voor de wederopbouwperiode.


ID: 161737 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Schoorbakkestraat 33 (Diksmuide)
Herenhuis en maalderij, heropgebouwd circa 1921, vermoedelijk op plaats van tijdens de Eerste Wereldoorlog vernietigde windmolen (voor het eerst aangeduid op kaart van het Militair Cartografisch Instituut van 1911).


ID: 11983 | beschermd monument

Schorestraat (Diksmuide)
De elektromechanische maalderij te Leke, is beschermd als monument.


ID: 161637 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Schorestraat (Diksmuide)
Elektromechanische maalderij van twee steenkoppels aangedreven door een elektromotor van 1948 ondergebracht in geschilderd volume van 1948 (betonblokken en golfplaten zadeldak). Ouder binnenwerk van circa 1930 (en vroeger) overgebracht uit een molen te Koekelare na geleden oorlogsschade.


ID: 11844 | beschermd monument

Stationsstraat 2A (Diksmuide)
Het voormalig station van de Buurtspoorwegen Diksmuide, is beschermd als monument.


ID: 161401 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Stationsstraat 2A (Diksmuide)
Stationsgebouw in 1923 heropgebouwd in een eclectische stijl met inslag van de regionale baksteenarchitectuur ter vervanging van het (slechts) gedeeltelijk verwoeste stationsgebouw van circa 1905. Beginstation voor de lijn nummer 107 (Diksmuide-Woumen-Merkem-Bikschote-Elverdinge-Ieper en Merkem-Oostvleteren-Poperinge) en de lijn nummer 132 (Diksmuide-Leke-Oostende), respectievelijk geopend in 1906 en 1907. Het eigenlijke tramspoor liep vanuit de tramstelplaatsen in de Lange Veldstraat met een bocht ten noorden van het station de Stationstraat in, richting De Breyne Peellaertstraat. L-vormig hoofdvolume van twee bouwlagen onder leien zadeldaken met ten noorden aansluitend rechthoekige toren met afgeschuinde hoeken onder leien tentdak.


ID: 161490 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Steenstraat 3 (Diksmuide)
Mariakapelletje bij erftoegang van een hoeve. Witgeschilderde baksteenbouw onder pannen zadeldak. Korfbogig nisje met ijzeren hekwerk, beeld Onze-Lieve-Vrouw van Lourdes.


ID: 161642 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Tramstationsstraat 43 (Diksmuide)
Voormalige tramstelplaats van de Buurtspoorwegen circa 1907 gebouwd in functie van de tramlijnen nummer 132 en nummer 137 en omstreeks 1952 aangepast tot woonhuis met werkplaats.