Resultaten aanduidingsobjecten

< Ga naar zoekformulier

Resultaten aanduidingsobjecten

181169 resultaten


ID: 59257 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Frans van Ryhovelaan 2A-C (Gent)
Oorspronkelijk op de Nieuwevaart, gesticht in 1899 door Theophile Vercoutere en Leon de Landtsheer. Grootste uitbreiding in 1910 met de oprichting van een nieuwe fabriek op de Fr. van Ryhovelaan, hoek Nieuwevaart.


ID: 133329 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Frans van Ryhovelaan 2A-D (Gent)
Jutespinnerij en twijnderij zogenaamd Filature du Rabot bevond zich oorspronkelijk op de Nieuwevaart, gesticht in 1899 door Theophile Vercoutere en Leon de Landtsheer. Grootste uitbreiding in 1910 met de oprichting van een nieuwe fabriek op de Fr. van Ryhovelaan, hoek Nieuwevaart. Bewaarde elementen van deze bouwfase zijn een fabrieksschoorsteen en een bureaugebouw met art-nouveaugevel naar ontwerp van aannemer Schauvliege.


ID: 72721 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Fransevaart 25-26, 27 (Gent)
Oorspronkelijk een huizenblok vormend van drie bouwlagen, bestaande uit drie enkelhuizen van drie traveeën en drie bouwlagen, onder schilddak (nok evenwijdig met de straat, Vlaamse pannen), uit midden 19de eeuw. Opvallend groot volume ten opzichte van de voorts veelal behouden kleinschalige bebouwing van de kaai.


ID: 133331 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

Fransevaart 26 (Gent)
Oorspronkelijk een huizenblok van drie bouwlagen, bestaande uit drie enkelhuizen van drie traveeën onder schilddak, uit midden 19de eeuw. Opvallend groot volume ten opzichte van de voorts veelal behouden kleinschalige bebouwing van de kaai.


ID: 133332 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

François Benardstraat 15-17 (Gent)
Dit ensemble van twee neoclassicistische burgerhuizen werd in december 1905 ontworpen in opdracht van Fr. De Meyer. Op de plannen zien we ook de naam van G. De Meyer, die vermoedelijk instond voor het ontwerp. Het ensemble bestaat uit twee identieke rijwoningen van twee traveeën en drie bouwlagen met souterrain, onder een pannen zadeldak en voorzien van bepleisterde en geschilderde lijstgevels.


ID: 133333 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

François Benardstraat 16 (Gent)
Dit burgerhuis in neoclassicistische stijl werd in 1875 ontworpen door architect Jules De Somme. Opdrachtgever was Johannes Katz, die ook bouwaanvragen indiende voor de panden op nummer 18 en 22. De onderkelderde rijwoning van drie even brede traveeën en drie bouwlagen heeft een pannen zadeldak en is voorzien van een bepleisterde en beschilderde lijstgevel.


ID: 133334 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

François Benardstraat 18 (Gent)
Dit burgerhuis in neoclassicistische stijl werd in 1874 ontworpen door architect Jules De Somme. Opdrachtgever was Johannes Katz, die ook bouwaanvragen indiende voor de panden op nummer 16 en 22. De statige rijwoning heeft drie even brede traveeën en drie bouwlagen boven een souterrain en onder een pannen zadeldak, en is voorzien van een bepleisterde en geschilderde lijstgevel.


ID: 133335 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

François Benardstraat 21 (Gent)
Dit burgerhuis in neoclassicistische stijl werd gebouwd conform een in 1907 goedgekeurde bouwaanvraag. Opdrachtgever was J. D’Herde-Geers. De woning wijkt in enkele details af van de bouwaanvraag. De rijwoning van twee traveeën en drie bouwlagen met souterrain heeft een pannen zadeldak en een bepleisterde en geschilderde lijstgevel.


ID: 133336 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

François Benardstraat 22 (Gent)
Dit burgerhuis in neoclassicistische stijl werd gebouwd volgens een bouwdossier uit 1880. Opdrachtgever was Johannes Katz. Katz had in 1874 en 1875 ook de bouwaanvragen ingediend voor de panden op nummer 16 en 18, naar ontwerp van architect Jules De Somme. Er zijn geen aanwijzingen dat de woning op nummer 22 ook een ontwerp van De Somme zou zijn. De woning heeft dezelfde vormgeving als de rechts aansluitende, verbouwde woning op nummer 20, hoewel deze niet in dezelfde bouwaanvraag werd behandeld.


ID: 89731 | vastgesteld bouwkundig erfgoed

François Benardstraat 23 (Gent)
Rijhuis met twee traveeën en drie en een halve bouwlaag, van circa 1900.