5510 resultaten
ID: 502 | Beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek
Stationsstraat 11 (Affligem)
De watermolen Bellemolen is samen met haar onmiddellijke omgeving beschermd als dorpsgezicht. De als monument beschermde korenmolen, oliemolen en stallingen behoren eveneens tot de bescherming als dorpsgezicht.
ID: 113652 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 11 (Affligem)
Voormalige van de abdij van Affligem afhankelijke watermolen op de Bellebeek, vermeld sedert 1149 en gebouwd op een door graaf Hendrik van Leuven in 1068 geschonken grondgebied.
ID: 17839 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Bulsstraat 116 (Alken)
Langgestrekte hoeve uit eind 16de - eerste helft 17de eeuw.
ID: 17257 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Grootstraat 102 (Alken)
Het hoevetje is een historisch geƫvolueerd complex, met een hoofdvolume dat als woonhuis fungeert en op zijn minst dateert van omstreeks 1840.
ID: 19971 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Grootstraat 114 (Alken)
Thans semi-gesloten hoeve, op de plaats van een hoeve met losstaande bestanddelen. De nog resterende vakwerkgedeelten dateren uit de tweede helft van de19de eeuw.
ID: 19881 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Grootstraat 194 (Alken)
Fragmentarische resten van de voorheen langgestrekte hoeve uit de tweede helft van de 18de eeuw of eerste helft van de 19de eeuw.
ID: 18304 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Hameestraat 67 (Alken)
Huidig kasteel gebouwd door de familie de Corswarem tussen 1762-65, na de verwoesting door brand van het vorig gebouw in 1761.
ID: 18673 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Heiligenbornstraat 47 (Alken)
Langgestrekte hoeve met ordonnantie: stal-dwarsschuur-woonhuis, uit de tweede helft van de 19e eeuw.
ID: 17712 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Hendrikstraat 104 (Alken)
Hoeve met losstaande bestanddelen uit de tweede helft van de 19de eeuw, met mogelijke kern uit de eerste helft van de 19de eeuw in het woonhuis.
ID: 17543 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Hulzenstraat 140 (Alken)
Gerestaureerde hoeve, als langgestrekt aangegeven in de Atlas van de Buurtwegen van 1844, in de tweede helft van de 19de eeuw uitgegroeid tot een U-vormig geheel.