181169 resultaten
ID: 173673 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat (Jabbeke)
Duitse militaire post uit de Eerste Wereldoorlog, opgericht als onderdeel van een Duits geniepark. Vanaf januari 1917 werd bij Jabbeke een 'Reserve-Pionierpark' ingericht voor de 'Gruppe Nord'. Van hieruit werden bouwmaterialen, voorraden en munitie verspreid naar kleinere 'Pionierparke' dichter bij het front.
ID: 65893 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 166 (Jabbeke)
Stationsstraat nr. 166. Statig vrijstaand dubbelhuis van vijf traveeën en twee en een halve bouwlaag onder leien schilddak, met fraai aangelegde voor- en achtertuin. De woning werd volgens de kadastergegevens ca. 1850 gebouwd voor zakenman en burgemeester Franciscus Dhoedt en was voorzien van ruime pakhuizen. Neoclassicistische, gepleisterde lijstgevel gekenmerkt door pilasters aan beide
ID: 167647 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 166 (Jabbeke)
Statig vrijstaand dubbelhuis van vijf traveeën en twee en een halve bouwlaag onder leien schilddak, met fraai aangelegde voor- en achtertuin. De woning werd volgens de kadastergegevens circa 1850 gebouwd voor zakenman en burgemeester Franciscus Dhoedt en was voorzien van ruime pakhuizen.
ID: 69363 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 41 (Jabbeke)
Stationsstraat nr. 41. Vrijstaande woning in tuin, gebouwd in 1929 in een eenvoudige cottagestijl. Rode bakstenen woning van twee traveeën en twee bouwlagen onder mansardedak (leien en pannen). Voorgevel getypeerd door geaccentueerde venstertravee met topgevel en driezijdige erker. Typerend schijnwerk met gedeelde bovenlichten. KADASTERARCHIEF WEST-VLAANDEREN, 207: Mutatiesche
ID: 167644 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 41 (Jabbeke)
Vrijstaande woning in tuin, gebouwd in 1929 in een eenvoudige cottagestijl. Rode bakstenen woning van twee traveeën en twee bouwlagen onder mansardedak (leien en pannen).
ID: 24419 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 6 (Jabbeke)
Stationsstraat nr. 6. Half vrijstaande burgerwoning met bijbouwen op het achtererf, opgetrokken ca. 1902. Dubbelhuis in gele baksteenbouw van twee bouwlagen en vijf traveeën onder pannen zadeldak (nok // straat) met een neoclassicistisch gecementeerd parement cf. omlijsting segmentbogige muuropeningen, kordonlijst, imitatievoegen in plint. KADASTERARCHIEF WEST-VLAANDEREN, 207:
ID: 25667 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 61 (Jabbeke)
De Stationsstraat wordt gekenmerkt door de aanwezigheid van een (voormalige) kazerne, teruggaand op het militaire park dat tijdens de Eerste Wereldoorlog ten zuiden van het station door het Duitse leger werd opgetrokken.
ID: 68270 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 63 (Jabbeke)
Stationsstraat nr. 63. Fraaie 18de-eeuwse hoeve zgn. "Hoveniershof", .bestaande uit twee parallelle, haaks op de straat ingeplante lange gebouwen op een verzorgd begraasd erf aan de straat. Historiek. Volgens Van Eenoo wordt de hoeve voor het eerste vermeld in 1690. M. Desmedt vond de hoeve al terug in een ommeloper van 1554 (RIJKSARCHIEF BRUGGE,
ID: 167646 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 73-77 (Jabbeke)
Voormalig stationsgebouw van Jabbeke, gebouwd omstreeks 1892-94, op de lijn Brugge-Oostende, die in 1838 werd ingereden als enkelvoudig spoortraject. Het gebouw werd opgetrokken volgens een vast type dat door de Belgische spoorwegen tussen circa 1881 en 1895 werd toegepast, en wel volgens de eerste variant daarvan, het zogenaamde "Stationstype 1881". Het gebouw is in gele baksteen opgetrokken op hardstenen plint en bestaat uit drie delen met centraal een volume van twee bouwlagen en drie traveeën onder een leien zadeldak.
ID: 30655 | vastgesteld bouwkundig erfgoed
Stationsstraat 77 (Jabbeke)
Stationsstraat nr. 77. Voormalig stationsgebouw van Jabbeke op de lijn Brugge-Oostende, die in 1838 werd ingereden als enkelvoudig spoortraject. In de beginjaren waren er maar drie haltes op deze lijn, namelijk in Oostende, Jabbeke en Brugge. In 1858 werd een dubbel spoor aangelegd. In 1875 wordt een stationsgebouw gerealiseerd in Jabbeke, aan de noordzijde van de spoorweg. In 1892-94 word