5510 resultaten
ID: 117877 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Sas (Boortmeerbeek)
Voorbeeld van een goed bewaarde 18de-eeuwse schutsluis, één van de vijf schutsluizen die deel uitmaken van de uitrusting van het kanaal Leuven-Dijle.
ID: 13514 | Vastgesteld landschapsatlasrelict
Bommershoven, Borgloon, Broekom, Groot-Loon (Borgloon), Gutschoven, Heers, Heks, Horpmaal, Vechmaal (Heers), Lauw, Piringen, Widooie (Tongeren)
Het is een overwegend open en sterk glooiend landschap, voornamelijk bestaande uit zeer vruchtbare akkers. De bewoning is geconcentreerd in dorpen die vooral gelegen zijn in de valleien. Deze valleien zijn vochtiger en bestaan uit hooi- en graslanden en houtkanten en vormen meer gesloten linten tussen de uitgestrekte open plateaugebieden. Op de heuveltoppen ontbreekt plaatselijk de vruchtbare leemlaag of is deze te dun voor landbouw en liggen de weinige bossen. Het is een uitzonderlijk landschap waarbij de erfgoedelementen samen een uitgestrekt cultuurlandschap vormen met vele historische kasteeldorpen en domeingoederen, alternerend met een schitterend semi-ruraal kader van hoeves, akkers, weilanden, hoogstamboomgaarden en bossen waarbij de verschillende elementen bovendien onderling verbonden zijn door oude wegtracés (waaronder de Romeinse weg).
ID: 13682 | Vastgesteld landschapsatlasrelict
Bommershoven (Borgloon), Heks, Vechmaal (Heers)
De tramlijn Hasselt-Borgloon-Oreye werd aangelegd in 1899-1900. De lijn gaf een economische impuls aan het gebied. Aangezien er veel suikerbieten mee werden vervoerd, werd de lijn ook wel de suikertram genoemd, in Oreye was er namelijk een suikerraffinaderij. In het landschap zijn nog verschillende relicten van deze spoorlijn, onder andere als dijk of insnijding, en op veel plaatsen is de spoorlijn nog in gebruik als voetpad of perceelsscheiding.
ID: 174108 | Vastgesteld landschappelijk erfgoed
Bommershoven (Borgloon), Heks, Vechmaal (Heers)
De tramlijn Hasselt-Borgloon-Oreye werd aangelegd in 1899-1900. De lijn gaf een economische impuls aan het gebied. Aangezien er veel suikerbieten mee werden vervoerd, werd de lijn ook wel de suikertram genoemd, in Oreye was er namelijk een suikerraffinaderij. In het landschap zijn nog verschillende relicten van deze spoorlijn, onder andere als dijk of insnijding, en op veel plaatsen is de spoorlijn nog in gebruik als voetpad of perceelsscheiding.
ID: 18680 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Bartholijnsstraat 9 (Borgloon)
Kleine, langgestrekte hoeve uit de eerste helft van de 19de eeuw of eind 18de eeuw, later voorzien van een haaks aanbouwsel tegen de zijgevel aan straatzijde, en een losstaand dienstgebouw.
ID: 16475 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Dionysius van Leeuwenstraat (Borgloon)
De zogenaamde Eutropiaput, die ingeschakeld was in het ritueel van de Eutropiaverering en -bedevaart.
ID: 20481 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Ervaert 1B (Borgloon)
In 1878 koopt Guillaume Wijnants, zoon van een fruitkoopman, gronden aan in de Stationsstraat om er in 1879/1880 zijn eerste stroopfabriek te bouwen, reeds snel vervangen door de huidige gebouwen.
ID: 17804 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Graeth 6-7 (Borgloon)
Voorheen ook brouwerij. Op de Ferrariskaart van 1771-77 aangeduid als gesloten, in de Atlas van de Buurtwegen van 1844 als semi-gesloten.
ID: 3068 | Beschermd monument
Grootloonstraat 101 (Borgloon)
De bescherming als monument betreft de Servaeshoeve (twee woonhuizen, stallingen en dwarsschuur rond een trapeziumvormig erf) en de onmiddellijke omgeving.
ID: 20022 | Vastgesteld bouwkundig erfgoed
Grootloonstraat 101 (Borgloon)
Gesloten hoeve van baksteen, onder zadeldaken; gebouwen gegroepeerd rond een trapeziumvormig erf. In de zuidwestelijke straatgevel inrijpoort onder afzonderlijk, lager dak (Vlaamse pannen).