Geografisch thema

Koning Albertplein

ID
11967
URI
https://id.erfgoed.net/themas/11967

Beschrijving

Vroeger Stationsplein genaamd. Rechthoekig plein getypeerd door horecabedrijven voor het station. Eertijds bebouwd met homogene bepleisterde en beschilderde lijstgevels van drie bouwlagen uit het midden en de tweede helft van de 19de eeuw (onder meer nummer 13 en 14: met bewaarde ordonnantie en rechthoekige vensters), waaronder een aantal hotels, cafés en "brasseries" met kenmerkende benamingen als "Café des Voyageurs", "Café de la Gare", "Hotel de la Couronne", enzovoort.

Heden gewijzigd door vernieuwde gevelbekledingen, verbouwingen, bres na afbraak en nieuwe bouw (storende linkerhoek met de Hendrik Consciencestraat en groot R.T.T.-gebouw). Heden druk verkeerspunt door de aanleg van een verbindingsweg naar de E19 en de Brusselsesteenweg (Postzegellaan).

Het huidige station, voltooid in 1959, kende twee voorgangers. Aanleg van de spoorweg Brussel-Mechelen in 1835. Het eerste station opgetrokken in 1837 was een eenvoudig neoclassicistisch gebouw van vijf traveeën en twee bouwlagen onder een schilddak met bekronend lantaarntorentje, gesloopt in 1888. Bij de reorganisatie van het stationscomplex, vervanging van dit eerste station door een imposant eclectisch gebouw naar ontwerp van architect Charles-Emile Janlet met grote beglaasde hal met ijzeren spanten die de vijf ontvangstsporen met drie perrons overspande. Midden 20ste eeuw, nieuwe grootse werken met onder meer verhoging van de sporen. Het bestaande station werd getroffen door een luchtbombardement van 1944, gesloopt in 1957 en in 1959 vervangen door het huidige, naar een ontwerp van Jan Van Meerbeeck.

Bij de viering van "150 jaar België" werd de arduinen mijlpaal, herinnerend aan de opening van de spoorweg, teruggebracht naar zijn oorspronkelijke plaats op het Stationsplein.

  • STADSARCHIEF MECHELEN, C 6529: Panorama de l'ancienne gare de Malines, gravé d'après le dessin de A. Ditzler.
  • KOCKEN M., Mechelen in oude prentkaarten, deel I en II, Zaltbommel, 1971 en 1979.
  • KOCKEN M., Zo was… Mechelen, Antwerpen, 1972.
  • Mechelen is aan zijn derde spoorwegstation toe, in Gazet van Antwerpen, 11-6-1980, p. 20B.

Bron: EEMAN M., KENNES H. & MONDELAERS L. 1984: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Mechelen, Binnenstad, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 9n, Brussel - Gent.
Auteurs: Eeman, Michèle; Mondelaers, Lydie; Kennes, Hilde
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)

Aanvullende informatie

  • Vlak voor het station staat een standbeeld van koning Albert I. Het is gesigneerd "J. Bernaerts 1936".
  • In de voorgevel van het station, naast de uitgang, bevindt zich een reliëf ontworpen door Lode Eyckermans.
  • In het station zelf is met een tegel in de vloer aangegeven waar de Mijlpaal ooit zou gestaan hebben, maar ook dat is niet zeker, want de Mijlpaal werd al 6 keer verplaatst.
  • Over de mozaïeken in het station, lees http://www.rim.be/oude/RN24.pdf
Auteurs : Govaert, Carine
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)

Relaties

  • Omvat
    Hoekhuis Gasthof de Kroon

  • Omvat
    Hoekhuizen

  • Is deel van
    Mechelen binnenstad


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Koning Albertplein [online], https://id.erfgoed.net/themas/11967 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.