Tonen in Google Earth

De Inventaris van het Onroerend Erfgoed

Scheepswerf Béliard-Crighton (collectief)

Details

Beschrijving

Béliard-Crighton (officieel gekend als de Ateliers de Réparations et Chantiers Beliard, Crighton & Cie.) was de grootste naoorlogse werf van Oostende. Het bedrijf was de Oostendse afdeling van het in 1877 in Antwerpen gestichte bedrijf met dezelfde naam. Het bedrijf had een primeur voor Oostende toen in april 1929 aan het Zwaaidok het droogdok van de werf werd geopend. Het terrein van de werf was in 1973 niet minder dan 4,5 hectare groot. Tussen 1945 en 1983 werden op deze werf 132 schepen gebouwd, allemaal in staal behalve enkele houten mijnenvegers voor de Zeemacht. Naast de mijnenvegers werden verscheidene schepen voor de overheid gebouwd, zoals een boeienlegger en de drie Westhinder lichtschepen. Het grootste deel van de productie waren echter stalen treilers. De onlangs als varend erfgoed beschermde IJslandvaarder O.305 François Musin werd in 1948 op deze werf gebouwd.

De tewerkstelling bij Béliard-Crighton weerspiegelt de achteruitgang van de scheepsbouw aan de kust. In 1947 waren er 700 mensen tewerkgesteld. In 1960 was dit aantal teruggelopen tot minder dan 300 en in 1994 bleven er nog maar 150 over. De naam van de werf wijzigde verscheidene keren, in 1961 tot Béliard Murdoch en in 1983 tot Mercantile-Beliard. Tussen 1983 en 1990 werden er op de werf tien met glasvezel versterkte polyester mijnenjagers gebouwd. In 1994 ging het bedrijf, inmiddels omgevormd tot Béliard Polyship, failliet bij gebrek aan nieuwe bestellingen.

De werf werd gesloopt.

  • VAN DIJCK M. en DAEMS N. te verschijnen: De scheepsbouwer Panesi. Een geschiedenis van de Oostendse werven en vissersschepen, Relicta.

Zie ook de fotocollectie van de Scheepswerf op Beeldbank Oostende.

Uitvoerder van

O305 François Musin

Antwerpen (Antwerpen)

De O305 François Musin is een zijtreiler voor de IJslandvaart die in 1948 in Oostende bij Béliard-Crighton werd gebouwd.

West-Hinder 1

Rupelmonde (Kruibeke)

De West-Hinder 1 werd gebouwd in Oostende bij Béliard-Crighton in 1950 en diende als lichtschip voor de kust. Het schip ligt vandaag in Rupelmonde.

Lichtschip West-Hinder 3

Antwerpen (Antwerpen)

De West-Hinder 3 werd gebouwd in Oostende bij Béliard-Crighton in 1950 en diende als lichtschip voor de kust. Het schip ligt vandaag in Antwerpen.

Loodsboot 4

Oostende (West-Vlaanderen)

De Loodsboot 4 werd in 1950 gebouwd bij Béliard-Crighton in Oostende.

West-Hinder 2

Zeebrugge (Brugge)

De West-Hinder 2 werd gebouwd in Oostende bij Béliard-Crighton in 1950 en diende als lichtschip voor de kust. Het schip ligt vandaag op de kaai in Zeebrugge.

Doel

Antwerpen (Antwerpen)

Het bebakeningsschip Doel werd in 1952 gebouwd door Béliard-Crighton in Oostende in opdracht van het ministerie van Verkeerswezen voor het onderhoud van de betonning op de Schelde.

Loodsboot 4

Oostende (West-Vlaanderen)

De Loodsboot 4 werd in 1950 gebouwd bij Béliard-Crighton in Oostende.

IJslandvisser O305 François Musin

Antwerpen (Antwerpen)

De O305 François Musin is een zijtreiler voor de IJslandvaart die in 1948 in Oostende bij Béliard-Crighton werd gebouwd.

West-Hinder 3

Antwerpen (Antwerpen)

De West-Hinder 3 werd gebouwd in Oostende bij Béliard-Crighton in 1950 en diende als lichtschip voor de kust. Het schip ligt vandaag in Antwerpen.

Geen afbeelding beschikbaar

Bebakeningsschip Doel

Antwerpen (Antwerpen)

Het bebakeningschip Doel is beschermd als varend erfgoed.

Geen afbeelding beschikbaar

O305 François Musin

Antwerpen (Antwerpen)

De zijtreiler voor de IJslandvaart 'François Musin' is beschermd als varend erfgoed.

Lichtschip West-Hinder 1

Rupelmonde (Kruibeke)

De West-Hinder 1 werd gebouwd in Oostende bij Béliard-Crighton in 1950 en diende als lichtschip voor de kust. Het schip ligt vandaag in Rupelmonde.

Lichtschip West-Hinder 2

Zeebrugge (Brugge)

De West-Hinder 2 werd gebouwd in Oostende bij Béliard-Crighton in 1950 en diende als lichtschip voor de kust. Het schip ligt vandaag op de kaai in Zeebrugge.

Krankeloon

Geel (Antwerpen)

Het peilschip Krankeloon werd in 1953 gebouwd door Béliard-Crighton in Oostende voor het Bestuur van het Zeewezen.

Bebakeningsschip Doel

Antwerpen (Antwerpen)

Het bebakeningsschip Doel werd in 1952 gebouwd door Béliard-Crighton in Oostende in opdracht van het ministerie van Verkeerswezen voor het onderhoud van de betonning op de Schelde.

Stern

Gent (Oost-Vlaanderen)

De Stern werd als loodsboot nummer 5 gebouwd op de scheepswerf Béliard-Crighton in Oostende in 1950.

Peilschip Krankeloon

Geel (Antwerpen)

Het peilschip Krankeloon werd in 1953 gebouwd door Béliard-Crighton in Oostende voor het Bestuur van het Zeewezen.