Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed,
een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen
inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.
Het station van Oostende is beschermd als monument. De bescherming omvat de voorgevel en de volumes gevormd door de twee torenlichamen en de middenhal van het station.
Station, gebouwd als tweede zeestation "Oostende-Kaai" in 1907-1913 naar ontwerp van Otten en Seulen (Gent), "architectes de Chemins de fer de l'Etat" en uitgevoerd door aannemer Gebroeders Wittebort (Sint-Gillis, Brussel). Het zeestation is ontworpen als kopstation, de voorgevel naar de stad gericht, met de toegang ingeplant in de as van de brug over de zeesluis van de handelsdokken.
De eclectische woning op nummer 71 valt op door de ruwe natuurstenen gevel. Dit parement doet sterk denken aan een reeks woningen die architect Ernest Stordiau in Zurenborg tekende.
Station, gebouwd als tweede zeestation "Oostende-Kaai" in 1907-1913 naar ontwerp van Otten en Seulen (Gent), "architectes de Chemins de fer de l'Etat" en uitgevoerd door aannemer Gebroeders Wittebort (Sint-Gillis, Brussel). Het zeestation is ontworpen als kopstation, de voorgevel naar de stad gericht, met de toegang ingeplant in de as van de brug over de zeesluis van de handelsdokken.
De eclectische woning op nummer 71 valt op door de ruwe natuurstenen gevel. Dit parement doet sterk denken aan een reeks woningen die architect Ernest Stordiau in Zurenborg tekende.
De eclectische woning op nummer 71 valt op door de ruwe natuurstenen gevel. Dit parement doet sterk denken aan een reeks woningen die architect Ernest Stordiau in Zurenborg tekende.
De eclectische woning op nummer 71 valt op door de ruwe natuurstenen gevel. Dit parement doet sterk denken aan een reeks woningen die architect Ernest Stordiau in Zurenborg tekende.