Tonen in Google Earth

De Inventaris van het Onroerend Erfgoed

Braecke, Pieter

Details

Beschrijving

Pieter Braecke (Nieuwpoort, 1858 – Nossegem, 1938) deed op 16-jarige leeftijd ervaring op in het atelier van de Brugse beeldhouwer Henry Pickery. Na zijn dagtaak volgde hij les aan de Stedelijke Academie voor Schone Kunsten in Brugge. In de periode 1879 – 1883 vervolmaakte hij zijn opleiding aan de Academie voor Schone Kunsten van Leuven, o.l.v. Louis de Taeye en Gerard Vander Linden. Hij behaalde in 1882 de 2de Prijs van Rome, ex aequo met Isidore De Rudder. Guillaume Charlier behaalde toen de 1ste Prijs.

Rond 1884 ging hij aan de slag in het atelier van Georges Houtstont in Sint-Gillis. In 1885 vervoegde Braecke het atelier van Paul De Vigne in Laken, waar hij 4 jaar aan de slag was. Braecke hielp met De Vigne o.m. mee aan het Brugse gedenkteken voor Jan Breydel en Pieter De Coninck (1882 – 1887) en van de groep 'La Glorification de l'Art (1879 – 1885) voor het 'Palais des Beaux Arts' te Brussel. In 1892 richtte hij het eerste Salon 'Pour L'Art' in, samen met andere kunstschilders en beeldhouwers. In 1898 bouwde hij zijn atelier in Sint-Joost-ten-Node. In 1901 werd hier nog een woonhuis toegevoegd, naar ontwerp van vriend en architect Victor Horta met wie Braecke vaak nauw mee samenwerkte. In 1907 verwierf hij een woning in Nossegem.

Vanaf 1904 werd Braecke lesgever aan de gemeentelijke tekenschool van Sint-Joost-ten-Node. Hij werd lid van de Koninklijke Belgische Academie voor Wetenschap, Letteren en Schone Kunsten en van de Academie voor Schone Kunsten van Antwerpen en van Milaan. Hij was afgevaardigd bij het gemengd Comité voor de Kunstvoorwerpen, toegevoegd aan de Koninklijke Commissie voor Monumenten en Landschappen. Tijdens zijn leven werd hij vereerd met talrijke prijzen en onderscheidingen in binnen- en buitenland.

Het oeuvre van Braecke is zeer ruim en gevarieerd: behalve beelden, kerkmeubilair, reliëfs, bustes, medaillons, kleinere gebruikvoorwerpen ontwierp hij grafmonumenten en standbeelden. Na de Eerste Wereldoorlog realiseerde hij verschillende oorlogsgedenktekens, in Court Saint-Etienne, Opwijk, Ath, Oostende, Aarschot, Nieuwpoort, Tongeren en Nossegem.

Zijn deelname aan de Wereldtentoonstelling van Milaan in 1906 vormde een orgelpunt in zijn oeuvre. Zijn laatste hoogtepunten uit zijn carrière zijn wellicht het IJzergedenkteken in Nieuwpoort (waarvan het architecturale gedeelte uitgetekend werd door Horta), het gedenkteken voor de Franstalige letterkundige Camille Lemonnier in Brussel (met een sokkel van Horta) en de monumentale beeldengroep voor de Wereldtentoonstelling van Brussel in 1935.

Pieter Braecke was sterk beïnvloed door zijn leermeester Paul De Vigne en bleef zijn hele carrière eclectisch. Hij bleef vasthouden aan allegorische verwijzingen naar de oudheid, aan het zoeken naar schoonheid. Door zijn tijdgenoten werd hij gewaardeerd voor de correcte anatomische weergave van het menselijk lichaam, voor zijn esthetische vormgeving en voor de weergave van emoties. Gedurende een korte periode legde hij zich toe op het realisme, mede beïnvloed door Constantin Meunier en de artistieke kringen rond kunstmaecenas Henri Van Cutsem, maar nadien keerde hij terug naar de veilige haven van het eclectisme. Ook zal hij enige invloed ondergaan van de art nouveau vormentaal en het symbolisme. In tegenstelling tot persoonlijkheden als Jef Lambeaux, Charles Van der Stappen of Juliaan Dillens ging hij niet op zoek naar een vernieuwende vormgeving en originele composities, maar bleef hij de vertrouwde wegen bewandelen.

F. Maertens, voorzitter van het gemengd Comité der Kunstvoorwerpen, omschreef Braecke als volgt: "Hij was een realist, doch trachtte aan zijne werken een verheven zin te geven. Met de details was hij minder bekommerd. Zijne betrachtingen gingen naar eene uitdrukking van grootheid. Graag beelde (sic) hij de gevoelens uit zooals zij voorkomen bij volksmenschen: schrik, haat, medelijden, uitbundige vreugde. Hij had den stempel bewaard van zijne eerste opvoeding te midden eener bevolking van zeelieden en visschers: hij was een sterke en geweldige natuur, eenvoudig en eerlijk, gelaten in tegenspoed, betrouwend op de Voorzienigheid". Braecke, die vreesde dat hij uit het collectieve geheugen gewist zou worden, schonk op het einde van zijn leven aan zijn geboortestad Nieuwpoort de gipsen modellen van zijn belangrijkste werken.

Beschermingsdossier DW002457, Hannelore Decoodt.

Ontwerper van

Geen afbeelding beschikbaar

Gedenkteken voor de militaire en burgerlijke doden van Nieuwpoort

Onze Lieve Vrouwstraat zonder nummer (Nieuwpoort)

Het gedenkteken voor de militaire en burgerlijke doden van Nieuwpoort door Pieter Braecke, is beschermd als monument.

Geen afbeelding beschikbaar

Oorlogsmonument voor militaire en burgerlijke slachtoffers

Sint-Petrus- en -Paulusplein zonder nummer (Oostende)

De bescherming als monument omvat het oorlogsmonument voor militaire en burgerlijke slachtoffers, gelegen op het Sint-Petrus- en -Paulusplein.

Geen afbeelding beschikbaar

Oorlogsmonument

Stadhuisplein zonder nummer (Tongeren)

Op 29 augustus 1926 werd het monument naast het stadhuis onthuld door Koning Albert I en Koningin Elisabeth. Het werd ontworpen op vraag van het stadsbestuur door de beeldhouwer Pieter Braecke.

Geen afbeelding beschikbaar

Monument voor militaire en andere oorlogsslachtoffers

Sint-Petrus- en -Paulusplein zonder nummer (Oostende)

Oorlogsgedenkteken voor de Oostendse militairen, gesneuveld op het ereveld, voor de geallieerde soldaten, gesneuveld en begraven in Oostende en voor de burgerlijke slachtoffers uit Oostende. Het gedenkteken werd in oorsprong gerealiseerd door beeldhouwer Pieter Braecke en architect Victor Creten.

Oorlogsmonument ontworpen door Pieter Jan Braecke

Stadhuisplein zonder nummer (Tongeren)

Het oorlogsmonument ontworpen door Pieter Jan Braecke is beschermd als monument.

Geen afbeelding beschikbaar

Sluizencomplex De Ganzepoot met oorlogsmonumenten

Sluizen (Nieuwpoort)

Sluizencomplex uit 1876-78, aangelegd ter hoogte van Nieuwpoort-Stad. Na de Eerste Wereldoorlog, oprichting in de nabijheid van het sluizencomplex van een reeks monumenten ter nagedachtenis van de gesneuvelden.

Geen afbeelding beschikbaar

Gedenkteken voor de militaire en burgerlijke doden van Nieuwpoort

Onze Lieve Vrouwstraat zonder nummer (Nieuwpoort)

Dit gedenkteken, in de volksmond ‘Treze Blèters’ genoemd, is net zoals het IJzergedenkteken bij de Ganzenpoot van de hand van Pieter Braecke. Beeldhouwer Pieter-Jan Braecke (Nieuwpoort 1858 – Nossegem 1938) was leerling bij Hendrik Pickery. Het gedenkteken, bekostigd door de stad Nieuwpoort, werd onthuld op 9 augustus 1925. De plechtigheid werd verstoord door het optreden van de V.O.S. (Vlaamse Oud-Strijders) en de Vlaams-nationalisten die de uitvoering van het Belgische volkslied overschreeuwden met de Vlaamse Leeuw. Op een klein heuveltje staat een beeld uit hardsteen op een voetstuk. Het heuveltje is bedekt met baksteengruis, waarin kleine marmeren naamkruisjes zijn geplaatst en is afgebakend met een brede hardstenen boord. Het beeld stelt een vrouw voor, gehuld in een gedrapeerd gewaad, het lichaam S-vormig gebogen, als uiting van grote droefheid, het hoofd afgewend en de

Geen afbeelding beschikbaar

Monument Edouard Remy

Herbert Hooverplein zonder nummer (Leuven)

Opgericht ten westen binnen de pleinzone, als eerbetoon aan deze belangrijke 19de-eeuwse Leuvense politicus en industrieel.

Geen afbeelding beschikbaar

Oorlogsmonument van de hand van Pieter Braecke

Sint-Lambertusstraat zonder nummer (Zaventem)

Sober uitgewerkt oorlogsmonument van de hand van Pieter Braecke, geboren te Nieuwpoort in 1858 en gestorven en begraven te Nossegem in 1938. Dit monument is wellicht het laatste oorlogsmonument van de hand van Pieter Braecke.

Geen afbeelding beschikbaar

Oorlogsmonument

Grote Markt zonder nummer (Aarschot)

Het oorlogsgedenkteken, van beeldhouwer Pieter Braecke, volledig in blauwe harsteen uitgewerkt, is samengesteld uit een gedenkzuil met standbeeld te midden van een ellipsvormig plantsoen dat begrensd wordt door een schermvormig, halfhoge en gebogen muur tussen gestileerde pilasters en aan de voorzijde door een plint met smeedijzeren hekje.

Geen afbeelding beschikbaar

Begraafplaats

Namenstraat 60 (Zaventem)

De begraafplaats aan de Namenstraat, buiten het dorpscentrum, werd aangelegd ter vervanging van het kerkhof rond de parochiekerk. In 1929 wordt op het kadaster de aankoop van het perceel geregistreerd; eigenaar op dat ogenblik was de Commissie van Openbare Onderstand Brussel; de nieuwe eigenaar was de gemeente Nossegem.

Sluizencomplex De Ganzepoot met oorlogsmonumenten

Sluizen (Nieuwpoort)

Sluizencomplex uit 1876-78, aangelegd ter hoogte van Nieuwpoort-Stad. Na de Eerste Wereldoorlog, oprichting in de nabijheid van het sluizencomplex van een reeks monumenten ter nagedachtenis van de gesneuvelden.

Gedenkteken voor de militaire en burgerlijke doden van Nieuwpoort

Onze Lieve Vrouwstraat zonder nummer, Nieuwpoort (West-Vlaanderen)

Dit gedenkteken, in de volksmond ‘Treze Blèters’ genoemd, is net zoals het IJzergedenkteken bij de Ganzenpoot van de hand van Pieter Braecke. Beeldhouwer Pieter-Jan Braecke (Nieuwpoort 1858 – Nossegem 1938) was leerling bij Hendrik Pickery. Het gedenkteken, bekostigd door de stad Nieuwpoort, werd onthuld op 9 augustus 1925. De plechtigheid werd verstoord door het optreden van de V.O.S. (Vlaamse Oud-Strijders) en de Vlaams-nationalisten die de uitvoering van het Belgische volkslied overschreeuwden met de Vlaamse Leeuw. Op een klein heuveltje staat een beeld uit hardsteen op een voetstuk. Het heuveltje is bedekt met baksteengruis, waarin kleine marmeren naamkruisjes zijn geplaatst en is afgebakend met een brede hardstenen boord. Het beeld stelt een vrouw voor, gehuld in een gedrapeerd gewaad, het lichaam S-vormig gebogen, als uiting van grote droefheid, het hoofd afgewend en de

Oorlogsmonument

Grote Markt zonder nummer, Aarschot (Vlaams-Brabant)

Het oorlogsgedenkteken in blauwe hardsteen, van beeldhouwer Pieter Braecke, is samengesteld uit een gedenkzuil met standbeeld, een schermvormige halfhoge en gebogen muur en een plint met smeedijzeren hekje.

Begraafplaats

Namenstraat 60, Zaventem (Vlaams-Brabant)

De begraafplaats werd aangelegd ter vervanging van het kerkhof rond de parochiekerk, in 1929 wordt op het kadaster de aankoop van het perceel geregistreerd.

Oorlogsmonument van de hand van Pieter Braecke

Sint-Lambertusstraat zonder nummer, Zaventem (Vlaams-Brabant)

Sober uitgewerkt oorlogsmonument in 'petit granit' met een hoogte van 2,50 meter, ingehuldigd in 1936.

Oorlogsmonument

Stadhuisplein zonder nummer, Tongeren (Limburg)

Op 29 augustus 1926 werd het monument naast het stadhuis onthuld door Koning Albert I en Koningin Elisabeth. Het werd ontworpen op vraag van het stadsbestuur door de beeldhouwer Pieter Braecke.

Gemeentelijke begraafplaats van Hoeilaart

Jezus-Eiksesteenweg zonder nummer, Hoeilaart (Vlaams-Brabant)

De begraafplaats van Hoeilaart ligt aan de westzijde van de Jezus-Eiksesteenweg, ruim ten noorden van het religieuze centrum met de parochiekerk. Ten westen wordt ze begrensd door de Steenbergstraat.

Oorlogsmonument voor militaire en burgerlijke slachtoffers

Sint-Petrus- en -Paulusplein zonder nummer, Oostende (West-Vlaanderen)

Oorlogsgedenkteken voor de Oostendse militairen, gesneuveld op het ereveld, voor de geallieerde soldaten, gesneuveld en begraven in Oostende en voor de burgerlijke slachtoffers uit Oostende. Het gedenkteken werd in oorsprong gerealiseerd door beeldhouwer Pieter Braecke en architect Victor Creten.

Monument Edouard Remy

Herbert Hooverplein zonder nummer, Leuven (Vlaams-Brabant)

Het monument werd ontworpen door architect Victor Horta; het beeldhouwwerk staat op naam van de bekende Brusselse beeldhouwer Pieter Braecke. Het werd opgericht als eerbetoon aan deze belangrijke 19de-eeuwse Leuvense politicus en industrieel.

Uitvoerder van

Geen afbeelding beschikbaar

IJzergedenkteken

Sluizen zonder nummer (Nieuwpoort)

Het IJzergedenkteken van kunstenaar Pieter Braecke te Nieuwpoort, is beschermd als monument.

Oorlogsgedenkteken

Grote Markt Zonder nummer (Aarschot)

Deze bescherming betreft het oorlogsmonument op de Grote Markt van Aarschot.

Geen afbeelding beschikbaar

IJzergedenkteken

Sluizen zonder nummer (Nieuwpoort)

Het IJzergedenkteken van kunstenaar Pieter Braecke (geboren in Nieuwpoort) moest in het eeuwfeestjaar 1930 België voorstellen: een vrouw afgewend van de invaller uit het oosten, de kroon beschermend in de handen.

IJzergedenkteken

Sluizen zonder nummer, Nieuwpoort (West-Vlaanderen)

Het IJzergedenkteken van kunstenaar Pieter Braecke (geboren in Nieuwpoort) moest in het eeuwfeestjaar 1930 België voorstellen: een vrouw afgewend van de invaller uit het oosten, de kroon beschermend in de handen.