Het hoekhuis met zijgevel langs de Ketelvest werd gebouwd in 1934 nieuwe zakelijkheid naar ontwerp van Gaston Eysselinck. Prosper Buyck stond in voor de afwerking van het ontwerp.
Historiek
Woning Van Waes werd in 1934 gebouwd voor Edmund en Rosa Van Waes. Gelegen op de hoek van de Korte Dagsteeg en de Ketelvest fungeerde het pand niet enkel als woning maar ook als haute couturezaak 'Rosa'. Edmund stierf in 1943 of 1944 in het concentratiekamp Natzweiler omwille van zijn activiteiten in het verzet.
Het ontwerp werd getekend door Gaston Eysselinck en afgewerkt door Prosper Buyck. In eerste instantie gefascineerd door het neoclassicisme en de romantische bouwstijl zal Buyck via de art deco evolueren naar het modernisme in de jaren 1930. De uitvoering van de plannen werd toevertrouwd aan Albert D'Havé. De realisatie is met zijn gele baksteen en metalen ramen een typisch ontwerp van de nieuwe zakelijkheid en strakke volumetrie.
De toegang en gelijkvloerse verdieping werden in de jaren 1950 sterk verbouwd (architect Henri Versichele), waardoor de oorspronkelijke geslotenheid verloren ging. Het pand werd in 2002 en 2003 door architect Haentjes met het grootste respect gerestaureerd. Ingrepen van latere datum werden verwijderd en sporen van oud vast meubilair werden bewaard.
Beschrijving
Mijnheer Van Waes was uitvinder en amateurzeiler. De woning werd dan ook opgetrokken in de vorm van een gestileerd schip met romp, verschillende gesloten benedendekken en een open bovendek. De gevel wordt gevormd door ver- en uitspringende volumes in platte gele baksteen, en rechthoekige muuropeningen met metalen ramen.
De benedenverdieping van de woning herbergt het atelier en enkele nutsruimten. De gelijkvloerse verdieping had naast een inkom, trap en lift een kamer voor ontvangst van verkopers, paskamer en ontvangstsalon. De klanten betraden het pand via de loopbrug (kant Ketelvest). De eerste verdieping heeft een hal, werkkamer, trap, salon, eetkamer, serre, bergplaats, keuken en overdekt terras. De tweede verdieping telt vier slaapkamers en een badkamer. De hoogste verdieping wordt overheerst door een terras, berging en wasplaats. Met uitzondering van de gelijkvloerse verdieping bleef deze configuratie vrij goed bewaard.
De decoratie van het huis is sober doch stijlvol met granitovloeren met rode en zwarte strepen en cirkels. De motieven accentueren de looplijnen en draaipunten. Glastegels zorgen voor belichting. De trap is met granito bekleed en is afgewerkt met een zwartgeschilderde houten trapleuning. Op diverse plaatsen was gezandstraald glas, ontworpen door Rigelle, aanwezig. De badkamer bleef authentiek bewaard. Het pand bevat nog origineel meubilair voor de woning gemaakt, onder andere in de slaapkamers.