Kaapstander aan noordzijde brug met trekkracht van één ton, sinds midden 1977 buiten dienst, ten gevolge van stopgezette perswaterlevering. Aan de onderkant van de voor onderhoudswerken kantelbaar uitgevoerde basisplaat hangt de watermotor met drie schommelende watercilinders die de krukas aandrijven. De wateraanvoer gebeurde langs één der twee scharnierassen, daar het gekantelde tuig dan bleef werken (zie het didactisch opgesteld exemplaar in de industrieel-archeologische afdeling van het Nationaal Scheepvaartmuseum aan het Steen). W. Armstrong (zie Noorderpershuis) leverde in 1877-1897 vierenveertig van deze kaapstanders, vooral voor kleine verplaatsingen van spoorwegwagons en kranen aan de Scheldekaaien, waarvan er sedert 1904 een vijfentwintigtal door elektrische werden vervangen; enkele hydraulische kaapstanders werden overgebracht naar bruggeulen om de schepen vlugger door te halen en vastgeraakte draaibruggen van hun schoorinrichtingen los te trekken (enkel bij dit type ingevolge uitzetting door zonneschijn).
HIMLER A., Koudwaterdruk voor havenwerktuigen te Antwerpen, Antwerpen, XXI, nummer 1, 1975, p. 52-56.
Bron: KENNES H., PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. & HIMLER A. 1992: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nd, Brussel - Turnhout. Auteurs: Plomteux, Greet; Himler, Albert Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)