erfgoedobject

Stadsdroogdok nummer 7

bouwkundig element
ID: 10741   URI: https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/10741

Beschrijving

Stadsdroogdok nummer 7 aan kaai nummer 62 in de aslijn van het Amerikadok; de werken, aangevat in 1910 waren pas in 1919 voltooid. Het was met zijn enorme lengte onder meer ten behoeve van de schepen der Red Star Line (176-189 meter) reeds in overeenstemming met die van de nog te bouwen Kruisschanssluis.

Dit dok wordt op een voor de Antwerpse haven unieke wijze afgesloten: de deur, gebouwd als een schipbrug rust op de bodem en sluit tegen ribben in de zijmuren en een drempel aan; door het leegpompen van de ballastkamer wordt de deur in twaalf minuten vlottend gemaakt en weggesleept. Reden hiervoor was dat puntdeuren onmogelijk zijn voor de spoorweg en een roldeur te duur was. Als model dienden schipbruggen van Le Havre en Bremerhaven, maar de constructie werd reeds in 1813 voor de twee droogdokken in het Willemdok voorzien. Oorspronkelijke deur in 1966 vervangen door een gelijkaardige nieuwe van dezelfde vorm maar moderner van bouw (voorbeelden te Trieste, Emden, Toulon).

Droogdok en pomphuis werden in 1982 buiten dienst gesteld, zie Kanaalsectie.


Bron     : Kennes H., Plomteux G. & Steyaert R. met medewerking van Wylleman L. & Himler A. 1992: Inventaris van het cultuurbezit in BelgiĆ«, Architectuur, Stad Antwerpen, Fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in in Vlaanderen 3ND, Brussel - Turnhout.
Auteurs :  Himler, Albert, Plomteux, Greet
Datum  : 1992


Relaties

Je kan deze pagina citeren als: Agentschap Onroerend Erfgoed 2019: Stadsdroogdok nummer 7 [online] https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/10741 (Geraadpleegd op 18-10-2019)