Neoclassicistische basilica, gebouwd in 1841-1844 naar ontwerp van architect Herman Jaminé. Op het plein vóór de kerk, monument voor de gesneuvelden van de Eerste Wereldoorlog, opgericht in 1920.
De plattegrond beschrijft een driebeukig schip van zes traveeën met ingebouwde westertoren, een koor van twee rechte traveeën met halfronde sluiting, en sacristieën aan weerszijden van het koor.
Bakstenen gebouw op een hardstenen plint. Zadel- en lessenaarsdaken (leien). De voorgevel is afgewerkt met hardstenen hoekbanden met schijnvoegen. De middenbeuk is in de voorgevel voorzien van een driehoekig fronton; rondboogportaal in een rechthoekige hardstenen omlijsting met pilasters die een entablement en een driehoekig fronton dragen; erboven een oculus in een hardstenen omlijsting. Een rondboognis in de voorgevel van de zijbeuken met rechts een beeld van Onze-Lieve-Vrouw van Smarten, links Sint-Monulfus of Gondulfus. De twee onderste geledingen van de toren hebben eveneens hardstenen hoekbanden, en een uurwerk in hardstenen omlijsting; de bovenste geleding is in elke gevel voorzien van een rondbogig galmgat; ingesnoerde naaldspits (leien). Eenvoudige bakstenen rondboogvensters in de zijbeuken; getoogde bakstenen bovenlichten.
Bepleisterd en beschilderd interieur. De beuken zijn gescheiden door een rondboogarcade op hardstenen zuilen die een gekornist hoofdgestel dragen. Overdekking door middel van kruisribgewelven op rondboogvormige gordelbogen met cassettenversiering. Straalgewelf boven de koorsluiting. De traveeën van het koor zijn gemarkeerd door pilasters met Korinthisch kapiteel.
Mobilair
Schilderij met Aanbidding der Wijzen, doek, door F. Walschartz naar P.P. Rubens; triptiek naar Hendrik de Clerck, met schilderingen op doek (eerste helft 17de eeuw; triptiek met Aanbidding der Wijzen, Aanbidding der Herders en Besnijdenis van Christus, panelen, Vlaamse School (eerste helft 16de eeuw); schilderij met Christus bij Martha en Maria Magdalena, gerestaureerd door Leegenhoek, doek, Vlaamse School (begin 17de eeuw); schilderij met Maria en Jozef in Egypte; schilderij met ten Hemel Opneming van Maria. Beelden van Sint-Gondulfus en Sint-Monulfus, gepolychromeerd hout (begin 16de eeuw); kruisweg door De Vriendt, gepolychromeerd hout (1891). Hoofdaltaar, barok, gedeeltelijk verguld hout (eerste helft 18de eeuw en circa 1844); neoclassicistische zijaltaren, gedeeltelijk vergulde eik (midden 19de eeuw). Twee biechtstoelen, rococo, eik (midden 18de eeuw); biechtstoel, eik (midden 19de eeuw). Voormalige communiebank, thans altaar, met Pelikaan en Lam Gods, barok, eik (eind 17de eeuw). Preekstoel, eik (circa 1855). Doksaal, eik (circa 1855); orgelkast, eik (circa 1855). Hardstenen doopvont (15de eeuw)
- GEUKENS B., Fotorepertorium van het meubilair van de Belgische Bedehuizen. Provincie Limburg., Kanton Maasmechelen, Brussel, 1972, p. 23-24.