Als onderdeel van de aloude steenweg tussen Brussel en Gent, verbindt de huidige Stationsstraat het centrum van Asse met het in 1881 gebouwde station aan de spoorlijn Brussel-Dendermonde. Deze spoorlijn werd aangelegd in de periode 1879-1881; het traject Dendermonde-Asse werd ingehuldigd op 18 mei 1879, het traject Asse-Jette op 15 november 1881. Voorheen een brede baan met overwegend residentiëel karakter en afgezet met bomen zoals ook blijkt uit oude prentkaarten; tot het begin van de twintigste eeuw bleef de straat vrij schaars bebouwd en gemarkeerd door enkele beeldbepalende, negentiende-eeuwse villa's en herenhuizen zoals de tot op heden bewaarde nummers 4, 24, 29 en 70.
Thans een drukke transitbaan in zuidoostelijke richting, gekarakteriseerd door een nagenoeg ononderbroken lintbebouwing voornamelijk vanaf het begin van de twintigste eeuw, waaronder een aantal markante burgerhuizen in neoclassicistische stijl als de nummers 59 en 63 en de aangepaste nummers 17-19 met neotraditionele reminiscenties en jaartal 1906. Pleinvorming ter hoogte van het station (nummer 89), voorheen met meerdere café's, eigen aan een stationsomgeving.
Asse in oude prentkaarten, samengesteld door Heemkring "Ascania", Zaltbommel, 1973, nummers 8, 10, 11, 12, 13.
OCKELEY J., Historiek der straten van Asse, Asse, 1967, p. 45.
Bron: KENNES H. met medewerking van VAN DAMME M. 2005: Inventaris van het bouwkundig erfgoed, Provincie Vlaams-Brabant, Gemeente Asse, Deelgemeenten Asse, Bekkerzeel, Kobbegem, Mollem, Relegem en Zellik, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen VLB6, onuitgegeven werkdocumenten. Auteurs: Kennes, Hilde Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)