Huis Quinten Matsys

inventaris bouwkundig erfgoed \ bouwkundig relict

Locatie

Provincie Antwerpen
Gemeente Antwerpen
Deelgemeente Berchem
Straat Cogels-Osylei
Locatie Cogels-Osylei 80, Antwerpen (Antwerpen)
Status Bewaard

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Adrescontrole Antwerpen (adrescontroles: 23-07-2007 - 23-07-2007).
  • Herinventarisatie Zurenborg (Antwerpen) (inventarisatie: 01-07-2013 - 30-06-2015).
  • Inventarisatie Antwerpen (geografische inventarisatie: 01-01-1976 - 31-12-1992).

Juridische gevolgen

is beschermd als monument Burgerhuis Quinten Matsys

Deze bescherming is geldig sinds 11-04-1984.

is vastgesteld als bouwkundig erfgoed Huis, "Quinten Matsys"

Deze vaststelling is geldig sinds 14-09-2009.

is deel van de bescherming als stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Zurenborg: deel Berchem

Deze bescherming is geldig sinds 10-01-1980.

Beknopte karakterisering

Typologieburgerhuizen
Stijlart nouveau
Dateringvóór WO I
Betrokken personen

Beschrijving

Het huis "Quinten Matsys" is een prominente realisatie binnen de Antwerpse art nouveau, ontworpen in 1904 door Jacques De Weerdt in opdracht van Jan Forton, die woonde op de Phoenixplaats 2 in Antwerpen. Het is één van de meest vernieuwende ontwerpen op de Cogels-Osylei.

De art-nouveauperiode breekt voor De Weerdt pas aan in 1904. Op dat moment zijn de meeste andere Antwerpse art-nouveau-architecten, zoals Jos Bascourt, al over hun hoogtepunt heen. Het is opvallend dat De Weerdt zijn lokale collega-architecten niet als voorbeeld gebruikt. In plaats daarvan opteert hij duidelijk voor de Brusselse art nouveau als inspiratiebron.

Huis Quinten Matsijs is een originele re-interpretatie van diverse Brusselse voorbeelden, verwerkt tot een unieke en samenhangende compositie. Opbouw, met draaiende bordestrap en gestapelde loggia's herleid tot één travee, geïnspireerd op de woning de Saint Cyr, naar ontwerp van Gustave Strauven. Opengewerkte bakstenen constructie en smeedijzeren topversiering aansluitend bij de stijl van Paul Hankar; uitzwellende, hardstenen boogvormen van souterrain- en bel-etagevensters ontleend aan Ernest Blérot, smeedwerk aan bordestrap beïnvloed door Victor Horta; de balkonleuning van de derde bouwlaag is overgenomen van de woningen De Biekens in dezelfde straat en het gestileerde insect in de cirkelvormige loggia zou verband houden met een legende rond Quinten Matsijs.

Opmerkelijk verzorgd schrijnwerk, vooral op de beneden- en eerste bovenverdieping. Het artistiek hoogtepunt ligt in het inkombordes, waar vloermozaïek, kleinhout, smeedijzer en plafonduitsnijdingen harmonisch in elkaar vervloeien, een technisch-constructieve inventie is de cirkelvormig hangende loggia.

Interieur met schrijn-, hang- en sluitwerk, eveneens geïnspireerd op Brusselse modellen.

Achtergevel met hedendaags, overluifeld terras, naar ontwerp van P. Leysen.

  • Stadsarchief Antwerpen, Bouwdossiers, 956 # 2865.
  • ELAUT A. & J. POSSEMIERS 1988: Op wandel door de belle époque, Brussel, 109-111.
  • VANHOVE B. 1978: De Art Nouveau-architektuur in het Antwerpse: een doorsnede, Licentiaatsverhandeling R.U.G., 85-89.

Bron: -

Auteurs: Hooft, Elise & Plomteux, Greet

Datum tekst: 2015

Alle teksten

Relaties

maakt deel uit van Cogels-Osylei

Cogels-Osylei (Antwerpen)

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.