Voormalige buurtspoorwegstelplaats, heden stelplaats van de Lijn, gelegen aan de inkom van de hoofdstad der Kempen (tussen Bareel- en Prinsenstraat). In 1885 was de tramstatie nog een houten loods, in 1891 vervangen door een bakstenen gebouw; nieuw stationsgebouw opgetrokken in 1907, in 1963-1964 gemoderniseerd en omgevormd tot nog bestaande woning. De aanwezigheid van de stelplaats heeft de ontplooiing van de buurt in belangrijke mate bepaald.
Bureaugebouw tegen de steenweg van 1907: witgeschilderd bakstenen gebouw van drie en vijf traveeën onder zadeldak (nokrichtingen parallel aan en loodrecht op de straat, mechanische pannen); sierankers; getoogde muuropeningen.
Het voormalig lokaal met dynamo's voor verlichting, schrijnwerkerij en lampenhouderij ten oosten en de kleine werkplaats ten westen van de stelplaats, daterend van circa 1894, werden eveneens in 1963-1964 aangepast: witgeschilderde bakstenen loodsen onder zadeldak (nok loodrecht op de straat, mechanische pannen), gemarkeerd door rechthoekige spaarvelden en getoogde muuropeningen.
De locomotieven- en rijtuigenloods opklimmend tot 1891, gesloopt in 1906 en in 1907 heropgebouwd, werd in 1955-1960 gemoderniseerd: langgestrekt bakstenen gebouw onder zaagdak met rechthoekige muuropeningen. De parallel gelegen loods, oorspronkelijk opgericht voor stoomtrams, dateert van 1942: ze werd opgericht met afbraakmateriaal afkomstig van een loods op Zurenborg (Antwerpen) uit 1927.
- KEUTGENS E., De Buurtspoorwegstelplaats en het overladingsstation te Turnhout (I en II), in Rail-Revue, 1986, nr. 6, p. 35-40 en nr. 7, p. 72-77.