Enkelhuis van drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak (nok parallel aan de straat, leien), uit het eerste kwart van de 20ste eeuw, in eclectische stijl met art-nouveau-inslag.
Bakstenen lijstgevel op decoratief uitgewerkte plint; verwerking van arduin voor muurbanden, boogstenen, hoekblokken, dorpels, sleutels, kordon, plint, ...; risalietvormend deurtravee in brede, segmentbogige omlijsting met waterlijst en sleutel; houten kroonlijst op opengewerkte consoles. Op de begane grond korfboogvensters; rechthoekige bovenvensters met ijzeren latei onder blinde boogvelden met sgraffitopanelen; getoogde, houten deur met ijzerwerk onder waterlijstje met sleutel, rondboogvormig bovenlicht waarin mooie roedeverdeling.
Bron: DE SADELEER S. & PLOMTEUX G. 1997: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Antwerpen, Arrondissement Turnhout, Kanton Turnhout, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 16n1, Brussel - Turnhout. Auteurs: Plomteux, Greet; De Sadeleer, Sibylle Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Aanvullende informatie
Boven de vensters van de tweede bouwlaag zijn drie sgraffito-panelen verwerkt in de tudorboogvormige blinde boogvelden. Uit archiefonderzoek is gebleken dat de polychrome sgraffito-decoraties in art nouveau ontworpen zijn door de Brusselse decorateur-entrepreneur Paul Cauchie en werden uitgevoerd door zijn atelier. In de publiciteitsbrochures van Atelier Paul Cauchie, uitgegeven vóór de Eerste Wereldoorlog staat vermeld “19, rue Mermans” (anno 2020 nummer 25).
De drie decoraties in de tudorbogen hebben bijna identieke afbeeldingen. De lijntekeningen zijn symmetrisch opgebouwd met arabesken en gestileerde florale motieven. Er zijn telkens drie bloemen afgebeeld, één centraal met een rechte stengel en aan elke zijde één met gebogen stengel, gelijkend op waterlelies. Rondom zijn nog enkele krullende motieven zichtbaar en pastilles. Rond de bloemen is nog een zachtgroene kleur waar te nemen. De bloemen zelf hebben een variatie tussen een lichtbruine, oranje en okerkleur.
Archief Cauchiehuis Brussel, Publiciteitsfolder van Paul Cauchie, s.d.
ARIJS H. 2016: De Cauchie-stijl: een kunsthistorische analyse van de Brusselse sgraffiti van het Cauchie-atelier, Bulletin van het Koninklijk Instituut voor het Kunstpatrimonium, 34/2013-2015, Brussel, 227-272.
ARIJS H. 2011: Paul Cauchie (1875-1952): tussen feit en fictie, onuitgegeven masterproef, Vrije Universiteit Brussel, bijlage 4: prospectus, 14-25.
VAN RAVESTYN A. 2018: Decoratieve elementen in Turnhoutse gevels, 1890-1940, tegeltableaus en sgraffiti in bebouwd erfgoed tijdens de Art nouveau en het Interbellum, onuitgegeven masterproef, Universiteit Antwerpen, 102-105.
SEGERS F. 2004: Art nouveau in Turnhout, onuitgegeven licentiaatsverhandeling, Universiteit Gent.