Grensstation op de lijn Antwerpen-Essen-Roosendaal (Nederland) aangelegd voor stoomtreinen in 1854, geëlektrificeerd in 1954. Station in eclectische stijl van 1901 (het oude station van 1854 werd gesloopt en in 1891 vervangen door een voorlopig station).
Rechthoekig gebouw onder diverse bedaking (leien), onder meer met ijzeren vorstkam. Bakstenen lijstgevel en trapgevels op breukstenen sokkel met gebruik van hardsteen voor doorlopende banden en lekdrempels, vensteromlijstingen en decoratieve elementen zoals diamantkoppen en bolornamenten. Rechthoekige en rondboogvormige vensteropeningen. Hoofdingang in omlopende omlijsting met sleutel in vorm van gevleugeld wiel, waarboven waterlijst op consoles met bolornamenten; paneel met opschriften "staatsspoorweg" onder gebogen fronton. Aan spoorzijde beglaasde luifel op gietijzeren constructie. Aanleunende stationschefswoning aan zuidzijde.
Aangepast interieur, onder andere verlaagde plafonds die oorspronkelijke gietijzeren constructie verbergen (zie consoles in de lokettenzaal).
Het huidige goederenstation aan noordzijde is het voorlopige reizigersstation van 1891. Tussen de sporen en parallel aan het station, bakstenen overlaadloods uit zelfde periode met vernieuwd ijzeren dakspant; aan westzijde luifel op gietijzeren constructie.
Bron: PLOMTEUX G., STEYAERT R. & WYLLEMAN L. 1985: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Antwerpen, Arrondissement Antwerpen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 10n1 (A-He), Brussel - Gent. Auteurs: Plomteux, Greet; Steyaert, Rita Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)