Vrijstaand kasteeltje in neo-Vlaamserenaissance-stijl van circa 1865, mogelijk opgericht als buitenhuis voor zekere Vander Taelen (zie kadaster en lijst van voormalige eigenaars waarin staat "1864, Vander Taelen construit"); de voorgevel voorafgegaan door een prachtig aangelegde, ommuurde tuin (zie Den Langen Hof, kadasterplan) is georiënteerd naar de Posthoornstraat; aan de Berkenhofstraat bevinden zich conciërgewoning en garage (eerstgenoemde van circa 1923), respectievelijk rechts en links van de smeedijzeren toegangspoort die uitziet op de achtergevel; op de poortpijlers staan oude gaslantaarns.
Het grondplan vertoont een rechthoekige plattegrond met aanleunende zuidoostelijke toren geflankeerd door twee bijgebouwtjes ter hoogte van het souterrain. Dubbelhuis van drie en één travee, twee bouwlagen en souterrain onder leien schilddak, aan de voorgevel vermeerderd met twee segmentbogige dakkapellen; drieledige toren onder ingebogen leien schilddak met smeedijzeren vorstkam. Lijstgevels van ingeschilderd baksteenmetselwerk met opgelegde voeg; gecementeerde speklagen, dito hoekpijlers en omlijstingen, met sporen van schijnvoegwerk; imitatie bak- en zandsteenbouw, trapgeveltje boven de inkom en toren verwijzen naar de bouwstijl van landhuizen in de eerste helft van de 17de eeuw. Voor- en achtergevel met steekboogvensters met arduinen kruisen, houten ramen en glas in lood; zijgevels met gelijkaardige trompe-l'oeil-vensters. Steekboogdeur met arduinen trap, balustrade en postamenten, onder later toegevoegde luifel (uit het eerste kwart van de 20ste eeuw?).
Interieur: monumentale hal en aansluitende salons met rijkelijke aankleding in eclectische stijl; de uitsluitend wereldlijke taferelen, siermotieven en afbeeldingen van passer en hamer, laten vermoeden dat de opdrachtgever in het liberale-vrijmetselaarsmilieu thuishoorde; in de hal, stucwerkplafond met voorstellingen in verband met muziek en schilderkunst, gesculpteerde paneeldeuren en wandspiegels; neorenaissancesalon met gepolychromeerde plafondschilderingen, onder meer saters en griffioenen, monumentale eiken schouw en schilderij met herten op doek; het kleine salon met op doek geschilderde landelijke taferelen, opgevat als tapijt-imitatie en witmarmeren schouw. De originele beukenhouten trap bevindt zich achter het kleine salon. Souterrain met originele tegelvloeren met verschillende motieven; een arduinen pompsteen met bewaarde pompen staat in het noordoostelijke bijgebouw.
- KADASTER ANTWERPEN, Mutatieregisters Mechelen, schetsen, 1869/29, 1924/132.