Schoolcomplex naar ontwerp van Edmond Serrure

inventaris bouwkundig erfgoed \ bouwkundig relict

Locatie

Provincie Oost-Vlaanderen
Gemeente Temse
Deelgemeente Temse
Straat Schoolstraat
Locatie Schoolstraat 17, Temse (Oost-Vlaanderen)
Status Verbouwd of Gesloopt

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Actualisatie Temse (actualisaties: 14-05-2007 - 16-05-2007).
  • Adrescontrole Temse (adrescontroles: 09-10-2007 - 09-10-2007).
  • Inventarisatie Temse (geografische inventarisatie: 01-01-1981 - 31-12-1981).

Juridische gevolgen

Beknopte karakterisering

Beschrijving

Schoolcomplex van 1868- 1869, naar ontwerp van architect Edmond Serrure, bestaande uit hoofdgebouw aan de straat en klaslokalen er evenwijdig aan. Rechthoekig hoofdgebouw van twee bouwlagen en vijf traveeën onder schilddak (nok loodrecht op de straat, Vlaamse pannen). Aangenaam kleurenspel tussen rode baksteen voor de constructieve delen en bleekgele voor de decoratieve elementen. Vooruitspringende hoekbanden en middelste drie traveeën bekroond door driehoekig fronton. Begane grond met getoogde deur en vensters; op de bovenverdieping rondbogig onder rechthoekige verspringende waterlijst. Geveleinde met getoogde baksteenfries en omlopende gekorniste kroonlijst met tanden en klossen. Klaslokalen in zelfde stijl; twee bouwlagen en twaalf traveeën onder schilddak (nok parallel aan de straat, Vlaamse pannen) voorzien van twee driehoekige frontons. Traveeën ritmisch gemarkeerd door lisenen en steekboogfries.

Bron: Demey A. 1981: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Sint-Niklaas, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 7N2 (S-T), Brussel - Gent.

Auteurs: Demey, Anthony

Datum tekst: 1981

Relaties

Geen afbeelding beschikbaar

maakt deel uit van Temse

Temse (Temse)

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.