Middenschool. In de resterende gebouwen van het voormalige capucijnenklooster, gesitueerd in de Sint-Kristoffelstraat achter de behouden voormalige capucijnerkerk, werd in 1828 een armenschool ingericht naar ontwerp van architect P. de Broe. Bij de gedeeltelijke herbouwing en vergroting van de gemeenteschool in 1867-1868 naar de plannen van architect A. Pauli kwam het langgerekte schoolgebouw met rechthoekige plattegrond en voorgevel in de Abeelstraat tot stand. Tussen de aangepaste oude schoolgebouwen in de Sint-Kristoffelstraat en de nieuwe vleugel werden twee binnenplaatsen gevormd.
Kristoffelstraat: tweelaags gebouw van eenendertig traveeën onder een zadeldak (kunstleien). Lijstgevel van witgeschilderde baksteen en natuursteen met een over de acht rechtertraveeën blinde benedenverdieping. Samengesteld uit risalieten van vier venstertraveeën begrensd door kolossale pilasters, linkerrisaliet echter telt vijf traveeën. Drie middenrisalieten geflankeerd door een brede deurtravee met omlijste steekboogdeur onder een attiek tussen postamenten en met centraal schild waarop een klauwende leeuw; attiek voorheen met opschrift "Ecole Primaire Garçons - 1867", heden "Ecole Communale - Stadsschool". Steekboogvormige bovenvensters met booglijst op imposten onder een onversierd hoofdgestel. Kleinere rechthoekige benedenvensters onder een cordon. In 1875-1876 werden verbeteringswerken uitgevoerd en werd de kleine binnenplaats voorzien van een overdekte galerij op ijzeren zuiltjes.
Stadsarchief Gent, reeksF.62(1), 622, 623.
Bron: BOGAERT C., LANCLUS K. & VERBEECK M. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Gent, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 4nb Noord-Oost, Brussel - Gent. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen; Verbeeck, Mieke Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Gemeenteschool Ecole Primaire Garçons [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/15807 (geraadpleegd op ).