erfgoedobject

Schoolgebouw

bouwkundig element
ID
17204
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/17204

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Schoolgebouw
    Deze vaststelling is geldig sinds

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Schoolgebouw
    Deze vaststelling was geldig van tot

Beschrijving

Schoolgebouw van drie traveeën en twee bouwlagen onder zadeldak (nok parallel aan de straat, kunstleien), circa 1900 te dateren. Bakstenen lijstgevel met hoekpilasters en middenrisaliet uitgewerkt in een puntgevel met oculus en klimmende rondboogfries. Deur en vensters onder licht gebogen strek met sterk vooruitspringende waterlijst. Benedenvensters voorzien van houten rolluikkasten en arduinen lekdrempels; bovenvensters met onderdorpels doorlopend tot een gekornist cordon. Verdere horizontale geleding door middel van gekornist cordon, architraaf en houten kroonlijst. Links van de hoofdgevel de klaslokalen van zes traveeën en één bouwlaag onder doorlopend zadeldak (Vlaamse pannen). De lange straatgevel is geritmeerd door pilasters, onderling verbonden door steekbogen met waterlijst. Vernieuwde aluminium ramen met arduinen lekdrempels (oorspronkelijke roedeverdeling bewaard in linker travee en in zijgevel). De achtergevel bezit eenvoudiger lisenen, rechthoekig verbonden met een overhoekse muizentandfries. De vernieuwde ramen hebben een ijzeren I-profiel als latei.


Bron: DEMEY A. 1981: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Oost-Vlaanderen, Arrondissement Sint-Niklaas, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 7n1 (B-L), Brussel - Gent.
Auteurs: Demey, Anthony
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Schoolgebouw [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/17204 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.