Brug over het kanaal plechtig ingehuldigd in 1952. Ze vervangt, ter plaatse van het vroegere sas, de zwaai- of wipbrug, die in de meidagen van 1940 verwoest werd. De hefbrug van geklonken staal, een realisatie van de Willebroekse ijzerconstructiefabriek, wordt horizontaal opgehaald tot op 8 meter (binnenschepen) of tot op 35 meter (zeeschepen) hoogte. Door de drukke scheepvaart op het kanaal wordt de brug meermaals per dag opgehaald, de ergernis die dit teweeg brengt voor het drukke wegverkeer tussen Mechelen en respectievelijk Dendermonde en Sint-Niklaas bezorgde de brug de naam van "De Brug der zuchten".
Hoge hefbrug van het portaaltype in stalen vakwerkbouw, in de jaren 1947/48-1953 opgericht door de Société Anonyme des Ateliers de Construction de Willebroek volgens 19de-eeuwse constructiemethode. Portaal geconstrueerd volgens het drie-scharnierenprincipe. Metalen bedieningskabine en machinekamer (elektromotoren) op twee niveaus in rechter portaalbeen. Beweegbaar gedeelte opgehangen aan 32 kabels lopend over wielen boven aan de portaalbenen en aan het brugdek; zware tegengewichten bewegend in de portaalbenen. Betonnen bruggenhoofden.
Afdeling Ruimtelijke Ordening, Huisvesting en Monumenten & Landschappen, Bestuur voor Monumenten en Landschappen, Provinciale directie Antwerpen, beschermingsdossier.
Bron: KENNES H., PLOMTEUX G. & STEYAERT R. 1995: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Antwerpen, Arrondissement Mechelen, Kanton Mechelen, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 13n2, Brussel - Turnhout. Auteurs: Steyaert, Rita Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)