Voormalig dienstgebouw van de Nationale Maatschappij der Buurtspoorwegen, aanvankelijk van de lijn Gent-Zaffelare, nadien ook van de lijn Gent-Wetteren en Hamme. Gewitte bakstenen constructie onder zadeldaken. Oorspronkelijk een depotgebouw, later omgevormd tot stationsgebouw. Volgens archiefstukken van 1887 opgetrokken op het voormalig exercitieveld tussen de ringspoorlijn en de Rietgracht.
Van links naar rechts:
Bureelgebouw van drie traveeën en twee bouwlagen van het enkelhuistype onder zadeldak (nok loodrecht ten opzichte van de straat, mechanische pannen), met overstekende dakkap. Puntgevel gemarkeerd door baksteenlijsten. Getoogde muuropeningen der begane grond en rondboogvormige bovenvensters per travee ingeschreven in rondboogvormige spaarvelden. Borstwering met vierkante casementen.
Achteraangebouwde remise voor spoorwegwagens.
Lijstgevel (midden) van drie traveeën en oorspronkelijk één bouwlaag onder schilddak met per drie gekoppelde rondboogvenstertjes. Aanvankelijk dienst doende als goederenmagazijn. Volgens archiefstukken van 1904 toevoeging van de bovenverdieping voor de uitbreiding met bediendenbureaus. Heden rechthoekige muuropeningen met ijzeren I-balken bezet met rozetten. Volgens archiefstukken van 1909 werd de binneninrichting gewijzigd voor het onderbrengen van een wachtzaal, lokettenzaal en een bureau voor de stationschef in het stationsgebouw.
Rechtervleugel van één bouwlaag onder zadeldak (nok loodrecht ten opzichte van de straat, golfplaten) gebouwd als remise voor locomotieven. Voorpuntgevel van drie traveeën geleed door pseudo-pilasters en voorzien van per drie gekoppelde rondboogvenstertjes.
- Stadsarchief Gent, Bouwaanvragen particuliere woningen, G12, 1887/A/33, 1904/A/12 en 1909/A/9.