Oorspronkelijk buitenhuis, volgens oude aquarel paviljoen van N. Blancart gebouwd door Pisson in 1793, later, in aangepaste vorm uit de tweede helft van de 19de eeuw zogenaamd "Villa De Groote", naar de laatste privé-eigenaar; vanaf 1949 politiebureau en openstelling van de tuin als zogenaamd Astridpark, verfraaid met bronzen beeld van Koningin Astrid van J. De Decker (1960). Laatst genoemde ontstond door samenvoeging met de eigendom van Piers de Raveschoot, aan de straatzijde afgesloten met ijzeren hekken, zie bewaarde gietijzeren hekpijlers met bolbekroning. Rechts arduinen hekpijlers met bolbekroning.
Alleenstaand herenhuis in empirestijl. Rechthoekig grondplan met aan de straatkant halfcirkelvormige uitbouw onder koepeldak (kunstleien). Bepleisterde lijstgevels op arduinen onderbouw versierd met imitatiebanden. Geaccentueerde straatgevel door de uitbouw van drie traveeën voorzien van rondboogvensters met bekronend medaillon verfraaid met bustes, en tenslotte door de smeedijzeren neorocaillebalkons ondersteund door hermen. Achtergevel vermoedelijk in de loop van de 19de eeuw aangepast in neoclassicistische stijl. Vijf traveeën brede lijstgevel gevat tussen superposerende pilasters en gemarkeerd door een met gelijkaardige pilasters afgezette middenpartij van drie traveeën, laatst genoemde opengewerkte begane grond geritmeerd door halfzuiltjes en bekroond met attiekverdieping. Sobere zijgevels van drie traveeën. Overigens rechthoekige omlijste vensters.
Mobilair. Bewaard empire-interieur met centraal het salon met de cirkelvormige aanleg van de erker, geritmeerd door rondboogdeuren en -vensters. Beschilderde penanten in laatclassicistische stijl, met vogels, vazen en profielen van figuren uit de klassieke oudheid; adelaars op bol in de zwikken. Grissailleband met mythologisch tafereel. Koepel met architectonische trompe-l'oeil beschildering. Fraaie parketvloer met inlegwerk. In de kamer ernaast fraaie marmeren schouw met verwerking van porselein in cartouches, en beschilderde deuren.
Behouden achthoekig tuinpaviljoentje daterend uit eind 19de eeuw.
Stadsarchief Gent, Atlas Goeghebuer, F. 144/D.82.
Bron: BOGAERT C., LANCLUS K. & VERBEECK M. met medewerking van LINTERS A. 1979: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Gent, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 4nb Noord-Oost, Brussel - Gent. Auteurs: Bogaert, Chris; Lanclus, Kathleen; Verbeeck, Mieke Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)
Aanvullende informatie
Tuin
Over de oorspronkelijke tuinaanleg bij het buitenhuis uit 1793 is weinig gekend. De twee tekeningen van het huis die zich in de Atlas Goetghebuer bevinden en vermoedelijk uit 1809 dateren, tonen de grotendeels aan de blikken van de voorbijganger onttrokken woning achter een scherm van bomen waarbij enkele Italiaanse populieren als blikvanger fungeren. Na het overlijden van Louis Lambert Piers de Raveschoot (1821-1858) wordt het goed met het oog op een openbare verkoop in een krantenartikel uit 1859 beschreven als “une agréable maison de campagne, consistant en maison d’habitation et pavillon d’été, supérieurement décorés, serre et orangerie, maison de jardinier, jardin anglais et jardin potager entourés de murs et plantes de beaux arbres fruitiers; d’une contenance de 96 ares 25 centiares”. Naast een ommuurde fruit- en moestuin was de siertuin dus aangelegd als een parkje in vroege landschapsstijl.
Het park wordt vermoedelijk rond de eeuwwisseling heraangelegd in laat-landschappelijke stijl door Hubert Van Hulle. Het ontwerpplan toont een 8-vormig padenpatroon dat de grenzen van het parkje volgt en de siertuin in twee druppelvormige gazons opdeelt. De beplanting bestaat uit een omgevende bomenrand langs de tuingrens en in groepjes of als solitair aangeplante naald- en loofbomen langs de paden. In het oostelijke deel ligt een onregelmatig gevormde vijver met tuinbrug over de versmallende vijverarm. De moestuin en bijgebouwen situeren zich in de noordoostelijke hoek van het terrein. Op de ontwerptekening staat het tuinpaviljoentje in de nabijheid van het landhuis niet afgebeeld. Dit zeshoekig bakstenen gebouwtje met hardstenen speklagen en tentdak in natuurleien wordt kadastraal geregistreerd in 1907.
Na het overlijden van Jules De Groote koopt de stad Gent in 1947 de villa en het park aan. De tuin wordt midden de jaren 1950, na samenvoeging met de eigendom van Piers de Raveschoot, uitgebouwd tot het Koningin Astridpark. Hierbij werd volgens het ontwerpplan het bestaande padenpatroon beperkt aangepast, ook de vroegere nutsfuncties verdwenen uit het parkje. Omwille van de nieuwe functie die het landhuis kreeg, werd tussen de woning en het parkje een groenscherm aangeplant waardoor de oorspronkelijke zichtas verdween.
ARCHIPL-ARCHITECTEN 2019: Beheersplan voor een beschermd monument d.d. 01/09/2019 en beschermd stadsgezicht d.d. 26/03/1990. Empire herenhuis ontworpen door J.-B. Pisson, Gent, 14-17.
Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Empireherenhuis ontworpen door J.-B. Pisson met tuin [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/19497 (geraadpleegd op ).