Betreft goed bewaard voorbeeld van een belangrijk station van de Buurtspoorwegen uit de periode voor de Eerste Wereldoorlog (1912), inclusief één van de ateliers en dit ondanks kleine verbouwingen aan laatstgenoemd onderdeel. Bemerk de specifieke stijl van het stationsgebouw alsook de typologie van het ateliergebouw zowel uitwendig als wat de dakstructuur aangaat.
Geheel bestaande uit stationsgebouw met dienstwoning, atelier schilderwerken en atelier herstellingen, gebouwd in 1912 (zie voorgevel stationsgebouw)
Stationsgebouw bestaande uit drie traveeën, twee bouwlagen; middentravee vooruitspringend en geaccentueerd door dakkapel in hetzelfde vlak.
Materiaalgebruik: baksteen, speklagen in witsteen, omlijstingen en raamkozijnen alsook plinten in blauwe hardsteen; tentdak met platte mechanische gevormde pannen; halfronde velden boven deur en vensters middentravee bestaan uit van motieven voorziene keramiek. Er bestaat een verwantschap met het station van de Buurtspoorwegen te Tienen.
Het atelier schilderwerken is een bedrijfsgebouw van negen traveeën aangegeven in sheddak met negen kappen (structuur met open vakwerkliggers) nu met golfplaatbedaking; vensters oorspronkelijk met ijzeren schrijnwerk (T-profielen, fabriekstype) nu met glasdallen; bovendorpels van buitenramen bestaan uit ijzeren I-profielen met rozetversiering. Bakstenen plint bovenaan met schuine natuurstenen lijst afgeboord.