erfgoedobject

Spoorwegviaduct en tunnel

bouwkundig element
ID
200363
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/200363

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als beschermd monument Spoorwegviaduct
    Deze bescherming is geldig sinds

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Spoorwegviaduct en tunnel
    Deze vaststelling is geldig sinds

Beschrijving

Een 18 à 23 meter hoge en 250 meter lange boogbrug van gewapend beton, deel uitmakend van de spoorlijn Antwerpen - Tongeren - Visé - Aken, gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog door de firma Wayss & Freytag (Neustadt/Haardt), onder toezicht van ingenieur E. Mörsch. De functionele architectuur heeft neoclassicistische reminiscenties in de kroonlijstvormige afwerking met consoles, en de op regelmatige afstanden aangebrachte pilasters, bekroond door een kapiteel met consoles, die de naar boven toe verslankende pijlers flankeren.

De spoorlijn loopt in Veurs doorheen een circa 2 kilometer lange tunnel met twee pijpen, gebouwd door de firma Grün & Bilfinger (Mannheim), in Teuven voorzien van een verluchtingsschouw.

Een opschrift verdween bij het opblazen van de tunnelmond in het begin van de Tweede Wereldoorlog.

Een klein, betonnen brugje over de Veurs draagt het opschrift BAY. R.E.B.K. 4/ 1915, verwijzend naar de Bayerische Reserve Eisenbahnbau Kompanie, één van de eenheden die aan de spoorlijn gewerkt hebben.

In Remersdaal bevindt zich een tweede viaduct en een tunnel (confer Remersdaal, Spoorweg).

Sinds 1958 gebeurt er geen reizigersvervoer meer op de lijn, die echter nog steeds een belangrijk goederentransport kent tussen Duitsland en de Vlaamse havens.

  • EMPERGER F., Handbuch für Eisenbetonbau, VII, Berlin, 1921, pagina 353-358.
  • MOERSCH E., Der Eisenbetonbau, II, 2, Stuttgart, 1932, pagina 220, 260, 308, 421, 449, 450.
  • NIJSSEN J., De spoorlijn Tongeren-Aken in oorlogstijd aangelegd, Voeren, 1985.

Bron: SCHLUSMANS F. 1992: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Limburg, Arrondissement Tongeren, Kanton Voeren, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 14n2, Brussel - Turnhout.
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)

Aanvullende informatie

Op het kerkhof van Sint-Martens-Voeren is een natuurstenen kruis aanwezig voor de slachtoffers die vielen bij de bouw van de tunnel. De tekst op het kruis is niet meer leesbaar, maar wordt in de toekomst opnieuw aangebracht door de gemeente.
  • Informatie verkregen van Vandenabeele Elza op 24 juli 2013.
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)

Relaties

  • Omvat
    Verluchtingsschachten spoorwegtunnel

  • Is gerelateerd aan
    Houtkant op talud langs spoorweg

  • Is gerelateerd aan
    Spoorwegviaduct

  • Is deel van
    Einde


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Spoorwegviaduct en tunnel [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/200363 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.