Spoorwegviaduct en tunnel

inventaris bouwkundig erfgoed \ bouwkundig relict

Locatie

Provincie Limburg
Gemeente Voeren
Deelgemeente Sint-Martens-Voeren
Straat Einde, Kloosterhofstraat
Locatie Einde zonder nummer, Kloosterhofstraat zonder nummer, Voeren (Limburg)
Status Bewaard

Administratieve gegevens

Gebeurtenissen
  • Adrescontrole Voeren (adrescontroles: 12-07-2007 - 12-07-2007).
  • Inventarisatie Voeren (geografische inventarisatie: 01-01-1992 - 31-12-1992).
Links

Juridische gevolgen

is beschermd als monument Spoorwegviaduct

Deze bescherming is geldig sinds 20-11-2001.

is vastgesteld als bouwkundig erfgoed Spoorwegviaduct en tunnel

Deze vaststelling is geldig sinds 01-02-2018.

Beknopte karakterisering

Typologietunnels, viaducten
DateringWO I
Tags Eerste Wereldoorlog, Tweede Wereldoorlog

Beschrijving

Een 18 à 23 meter hoge en 250 meter lange boogbrug van gewapend beton, deel uitmakend van de spoorlijn Antwerpen - Tongeren - Visé - Aken, gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog door de firma Wayss & Freytag (Neustadt/Haardt), onder toezicht van ingenieur E. Mörsch. De functionele architectuur heeft neoclassicistische reminiscenties in de kroonlijstvormige afwerking met consoles, en de op regelmatige afstanden aangebrachte pilasters, bekroond door een kapiteel met consoles, die de naar boven toe verslankende pijlers flankeren.

De spoorlijn loopt in Veurs doorheen een circa 2 kilometer lange tunnel met twee pijpen, gebouwd door de firma Grün & Bilfinger (Mannheim), in Teuven voorzien van een verluchtingsschouw.

Een opschrift verdween bij het opblazen van de tunnelmond in het begin van de Tweede Wereldoorlog.

Een klein, betonnen brugje over de Veurs draagt het opschrift BAY. R.E.B.K. 4/ 1915, verwijzend naar de Bayerische Reserve Eisenbahnbau Kompanie, één van de eenheden die aan de spoorlijn gewerkt hebben.

In Remersdaal bevindt zich een tweede viaduct en een tunnel (confer Remersdaal, Spoorweg).

Sinds 1958 gebeurt er geen reizigersvervoer meer op de lijn, die echter nog steeds een belangrijk goederentransport kent tussen Duitsland en de Vlaamse havens.

  • EMPERGER F., Handbuch für Eisenbetonbau, VII, Berlin, 1921, pagina 353-358.
  • MOERSCH E., Der Eisenbetonbau, II, 2, Stuttgart, 1932, pagina 220, 260, 308, 421, 449, 450.
  • NIJSSEN J., De spoorlijn Tongeren-Aken in oorlogstijd aangelegd, Voeren, 1985.

Bron: Schlusmans F. 1992: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Provincie Limburg, Arrondissement Tongeren, Kanton Voeren, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 14N2, Brussel - Turnhout.

Datum tekst: 1992

Aanvullende informatie

Op het kerkhof van Sint-Martens-Voeren is een natuurstenen kruis aanwezig voor de slachtoffers die vielen bij de bouw van de tunnel. De tekst op het kruis is niet meer leesbaar, maar wordt in de toekomst opnieuw aangebracht door de gemeente.

  • Informatie verkregen van Vandenabeele Elza op 24 juli 2013.

Auteur niet publiek (29-07-2013 )

Relaties

maakt deel uit van Einde

Einde (Voeren)

omvat Verluchtingsschachten spoorwegtunnel

Kloosterhofstraat zonder nummer, Veurs zonder nummer, Voeren (Limburg)

is gerelateerd aan Houtkant op talud langs spoorweg

Krindaal zonder nummer, Stationsstraat zonder nummer, Voort zonder nummer (Voeren)

is gerelateerd aan Spoorwegviaduct

Middelhof zonder nummer, Voeren (Limburg)

Logo Onroerend Erfgoed

Deze site is een realisatie van Onroerend Erfgoed, een agentschap van de Vlaamse Overheid dat onroerend erfgoed in Vlaanderen inventariseert, onderzoekt, beschermt, beheert en de ontsluiting ervan stimuleert.