Een 18 à 23 meter hoge en 250 meter lange boogbrug van gewapend beton, deel uitmakend van de spoorlijn Antwerpen - Tongeren - Visé - Aken, gebouwd tijdens de Eerste Wereldoorlog door de firma Wayss & Freytag (Neustadt/Haardt), onder toezicht van ingenieur E. Mörsch. De functionele architectuur heeft neoclassicistische reminiscenties in de kroonlijstvormige afwerking met consoles, en de op regelmatige afstanden aangebrachte pilasters, bekroond door een kapiteel met consoles, die de naar boven toe verslankende pijlers flankeren.
De spoorlijn loopt in Veurs doorheen een circa 2 kilometer lange tunnel met twee pijpen, gebouwd door de firma Grün & Bilfinger (Mannheim), in Teuven voorzien van een verluchtingsschouw.
Een opschrift verdween bij het opblazen van de tunnelmond in het begin van de Tweede Wereldoorlog.
Een klein, betonnen brugje over de Veurs draagt het opschrift BAY. R.E.B.K. 4/ 1915, verwijzend naar de Bayerische Reserve Eisenbahnbau Kompanie, één van de eenheden die aan de spoorlijn gewerkt hebben.
In Remersdaal bevindt zich een tweede viaduct en een tunnel (confer Remersdaal, Spoorweg).
Sinds 1958 gebeurt er geen reizigersvervoer meer op de lijn, die echter nog steeds een belangrijk goederentransport kent tussen Duitsland en de Vlaamse havens.
- EMPERGER F., Handbuch für Eisenbetonbau, VII, Berlin, 1921, pagina 353-358.
- MOERSCH E., Der Eisenbetonbau, II, 2, Stuttgart, 1932, pagina 220, 260, 308, 421, 449, 450.
- NIJSSEN J., De spoorlijn Tongeren-Aken in oorlogstijd aangelegd, Voeren, 1985.