Vliegveld Antwerpen, heden circa 152 hectare, kort na de Eerste Wereldoorlog aangelegd op Waasdonk, het hoogste punt van de gemeente; na de Tweede Wereldoorlog tot over de Krijgsbaan (Mortsel) uitgebreid. Het eerste luchthavenghebouw was een oude spoorwegwagen, het tweede een houten prefab loods.
Huidig luchthavengebouw in nieuwe zakelijkheid, 1929-32, naar ontwerp van Stanislas Jasinsky; het ontwerp Jasinsky, met een tweede prijs bekroond in de openbare wedstrijd (ex aequo met Victor Bourgeois; eerste prijs voor Van Riel en Janssens) werd door de bevoegde minister weerhouden. Restauratiewerken na de Tweede Wereldoorlog; renovatiewerken in 1984 en 1987-88 onder leiding van J. Medaets.
Hoekschikking waarbij de verschillende diensten in een hoek van 40 à 45 graden aan een centrale kern met hal, inschepingsplatform en (in 1951 vernieuwde) commandotoren werden aangebouwd zodat uitbreiding in alle richtingen mogelijk blijft zonder de architectuur te schaden; beraapte L-vormige betonconstructie met drie bouwlagen aan afgeronde hoek, twee voor de aansluitende vleugels, met recent vernieuwde registervensters; aansluitende vliegtuigloodsen. Vernieuwd interieur.
LUYTEN F., De nieuwe vlieghaven te Antwerpen, in De Toerist, IX, nummer 23, 1 december 1930, 579-581.
S.N., L'Emulation, IL, 10, oktober 1929, 73-80.
VAN DE VIJVER F., De luchthaven te Deurne bestaat twintig jaar, in De Toerist, XXXI, nummer 6, 16 maart 1952, 140-141.
Bron: KENNES H., PLOMTEUX G. & STEYAERT R. met medewerking van WYLLEMAN L. & HIMLER A. 1992: Inventaris van het cultuurbezit in België, Architectuur, Stad Antwerpen, Fusiegemeenten, Bouwen door de eeuwen heen in Vlaanderen 3nd, Brussel - Turnhout. Auteurs: Plomteux, Greet Datum: De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)