is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Vapeurbrug
Deze vaststelling is geldig sinds
is aangeduid als beschermd monument Vapeurbrug
Deze bescherming is geldig sinds
is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Hefbrug over Moervaart
Deze vaststelling was geldig van tot
De Moervaart, een zuidelijke aftakking van de Durme, werd in 1531 rechtgetrokken en van verschillende bruggen voorzien. Moervaart, Zuidlede (reeds in 1379 rechtgetrokken)en andere waterlopen in de Moervaartdepressie waren van belang onder meer voor het vervoer van turf en brandhout naar Gent. De exploitatie van de veen- en turfgronden was één van de voornaamste economische activiteiten te Moerbeke in de middeleeuwen.
De brug dateert uit het interbellum en werd hersteld en gedeeltelijk vernieuwd circa 1945 na oorlogsschade.
De suikerfabriek werd in 1869 opgericht en bloeide onder de impuls van de familie Lippens uit tot één van de grootste suikerraffinaderijen van Vlaanderen. Door toedoen van de Familie Lippens, die van 1847 tot 1967 ononderbroken het burgemeesterschap waarnam, kwam in 1866 de spoorlijn Lokeren-Zelzate tot stand.
De bruggenhoofden zijn landhoofden waarvan één in beton en één in baksteenmetselwerk. De pijler is eveneens in baksteenmetselwerk opgetrokken. De val met rijdek (hout) is opgehangen aan de bovenbouw bestaande uit onderling gekoppelde heftorens bestaande uit geklonken open vakwerkbalken op betonnen voeten. Bovenop de heftorens zijn vrij zware kabelschijven opgesteld. De versterkte verbindingen tussen heftorens en kabelschijflageringen zijn uitgevoerd met geklonken hoekprofielen. De contragewichten bewegen buiten de heftorens. Valconstructie met hoofdliggers met volle lijfplaten.
Bron: Onroerend Erfgoed, digitaal beschermingdossier DO002181, Hefbrug.
Auteurs: De Schepper, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)