erfgoedobject

Coudenbornbrug

bouwkundig element
ID
200918
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/200918

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Coudenbornbrug
    Deze vaststelling is geldig sinds

  • is aangeduid als beschermd monument Coudenbornbrug
    Deze bescherming is geldig sinds

  • is deel van de aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed Hof van Coudenborn en omgeving
    Deze vaststelling is geldig sinds

  • is deel van de aanduiding als beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Hof van Coudenborn en omgeving
    Deze bescherming is geldig sinds

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Caudenbormbrug
    Deze vaststelling was geldig van tot

Beschrijving

De Moervaart, een zuidelijke aftakking van de Durme, werd in 1531 rechtgetrokken en van verschillende bruggen voorzien. Moervaart, Zuidlede (reeds in 1379 rechtgetrokken) en andere waterlopen in de Moervaartdepressie waren van belang onder meer voor het vervoer van turf en brandhout naar Gent. De exploitatie van de veen- en turfgronden was één van de voornaamste economische activiteiten te Moerbeke in de middeleeuwen.

De brug dateert uit het interbellum en werd hersteld en gedeeltelijk vernieuwd circa 1945 na oorlogsschade.

Het baksteenmetselwerk van de bruggenhoofden is voorzien van arduinen delen (dekstenen, afdekking bakstenen balustrade, afgeronde hoekblokken). In één van de bruggenhoofden bevindt zich een ophaaldeur met tand- en heugelsysteem.

Val met rijdek (hout) opgehangen aan bovenbouw: stalen hameipoort [hameistijlen = geklonken open vakwerkbalken met opwaartse verjonging, door middel van een bovenkoppelbalk (ontdubbelde I-profielen) verbonden] met een balans bestaande uit een kader dat is samengesteld met I-profielbalken en diagonaalkruisen bestaande uit open vakwerkliggers. De voetgangerspasserellen zijn niet overkragend. De versterkingen tussen de balken van de hameipoort zijn uitgevoerd met geboute hoekprofielen. De valconstructie heeft hoofdliggers met volle lijfplaten.

Het handbedieningsmechanisme (niet aanwezig in 2000) bestond uit een wiel gemonteerd op een ijzeren reductiekast bevestigd aan één van de hameipijlers. De handbediening werd vervangen door hydraulische bediening. De hendels van het ontkoppelingsmechanisme bevinden zich in gleuven naast de rijweg. Houten dukdalven en geleiders.


Bron: Onroerend Erfgoed, digitaal beschermingdossier DO002183, Coudenbornbrug.
Auteurs: De Schepper, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties

  • Is deel van
    Hof van Coudenborn en omgeving

  • Is gerelateerd aan
    Dambrug

  • Is gerelateerd aan
    Overledebrug

  • Is gerelateerd aan
    Terwestbrug

  • Is gerelateerd aan
    Vapeurbrug


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Coudenbornbrug [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/200918 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.