Opgelet! Dit object werd hernummerd. Het oude nummer 22072 werd vervangen door 122072. Gelieve eventuele verwijzingen naar dit oude nummer aan te passen.
is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Coudenbornbrug
Deze vaststelling is geldig sinds
is aangeduid als beschermd monument Coudenbornbrug
Deze bescherming is geldig sinds
is deel van de aanduiding als vastgesteld bouwkundig erfgoed Hof van Coudenborn en omgeving
Deze vaststelling is geldig sinds
is deel van de aanduiding als beschermd stads- of dorpsgezicht, intrinsiek Hof van Coudenborn en omgeving
Deze bescherming is geldig sinds
is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Caudenbormbrug
Deze vaststelling was geldig van tot
De Moervaart, een zuidelijke aftakking van de Durme, werd in 1531 rechtgetrokken en van verschillende bruggen voorzien. Moervaart, Zuidlede (reeds in 1379 rechtgetrokken) en andere waterlopen in de Moervaartdepressie waren van belang onder meer voor het vervoer van turf en brandhout naar Gent. De exploitatie van de veen- en turfgronden was één van de voornaamste economische activiteiten te Moerbeke in de middeleeuwen.
De brug dateert uit het interbellum en werd hersteld en gedeeltelijk vernieuwd circa 1945 na oorlogsschade.
Het baksteenmetselwerk van de bruggenhoofden is voorzien van arduinen delen (dekstenen, afdekking bakstenen balustrade, afgeronde hoekblokken). In één van de bruggenhoofden bevindt zich een ophaaldeur met tand- en heugelsysteem.
Val met rijdek (hout) opgehangen aan bovenbouw: stalen hameipoort [hameistijlen = geklonken open vakwerkbalken met opwaartse verjonging, door middel van een bovenkoppelbalk (ontdubbelde I-profielen) verbonden] met een balans bestaande uit een kader dat is samengesteld met I-profielbalken en diagonaalkruisen bestaande uit open vakwerkliggers. De voetgangerspasserellen zijn niet overkragend. De versterkingen tussen de balken van de hameipoort zijn uitgevoerd met geboute hoekprofielen. De valconstructie heeft hoofdliggers met volle lijfplaten.
Het handbedieningsmechanisme (niet aanwezig in 2000) bestond uit een wiel gemonteerd op een ijzeren reductiekast bevestigd aan één van de hameipijlers. De handbediening werd vervangen door hydraulische bediening. De hendels van het ontkoppelingsmechanisme bevinden zich in gleuven naast de rijweg. Houten dukdalven en geleiders.
Bron: Onroerend Erfgoed, digitaal beschermingdossier DO002183, Coudenbornbrug.
Auteurs: De Schepper, Jo
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)