Spoorwegstation van rond 1880 gelegen aan de Stationsstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw. Op deze spoorlijn werden in de jaren 1860 verschillende stations geopend. Het stationsgebouw zelf zou opgericht zijn in 1880 (geregistreerd op het kadaster in 1883), naar een nieuw type dat ontworpen werd door de Groep Brussel-Noord voor een aantal stations op verschillende lijnen waaronder de lijn Brussel-Denderleeuw. Van dit type station werden er negen gebouwd (ook op andere lijnen), waaronder het nog bewaarde station van Sint-Martens-Bodegem.
Het bakstenen gebouw bestaat uit drie delen met een centraal gedeelte van twee bouwlagen en drie traveeën onder steil pannen zadeldak, wat grotendeels gebruikt werd als stationswachterswoning. Ten westen een korte vleugel van twee traveeën onder pannen zadeldak die eveneens ingenomen werd door de stationswachterswoning en ten oosten een lange lage vleugel van zes traveeën onder pannen schilddak dat gebruikt werd voor de loketten, als wachtzaal en als bergruimte, beide van één bouwlaag. Lijstgevels met houten kroonlijsten op modillons. Er wordt gebruik gemaakt van gesinterde baksteen voor de plint en voor horizontale banden die afwisselen met rode bakstenen banden. Decoratief gebruik van timmerwerk aan de zijgevel van het hoofdgebouw door middel van schoorstukken. Het hoofdgebouw heeft centraal in de kroonlijst een bord waar de stationsnaam werd aangebracht zowel aan de noord- als aan de zuidzijde (de plein- en spoorzijde). Segmentboogvormige muuropeningen in voor- en achtergevel en in de zijgevels van het hoofdgebouw twee rondboogvormige muuropeningen aan elke zijde en hardstenen lekdrempels; deels bewaard schrijnwerk. Bovenaan in de zijgevels toegemetste oculus. Tegen de westgevel nog een laag recenter volume onder plat dak.
- Kadaster Vlaams-Brabant, mutatieschetsen Dilbeek, afdeling I (Dilbeek), 1883/3.
- De Bot H. 2002: Stationsarchitectuur in België, Deel 1 1835-1914, Turnhout, 67-68.