erfgoedobject

Klooster en school

bouwkundig element
ID
206977
URI
https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/206977

Juridische gevolgen

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Klooster en school
    Deze vaststelling is geldig sinds

  • is aangeduid als vastgesteld bouwkundig erfgoed Klooster en school
    Deze vaststelling was geldig van tot

Beschrijving

Neogotisch klooster uit het begin van de 20ste eeuw (geregistreerd op het kadaster in 1905) en rechts een later gebouwde vrije kleuterschool, gelegen ten noordoosten van het dorpscentrum. De voortuin van het klooster is afgezet met een lage bakstenen muur en deels met lage betonplaten.

Onderkelderde baksteenbouw op een onregelmatige plattegrond van vijf traveeën en twee bouwlagen onder een pannen bedaking. Lijstgevel in combinatie met een puntgevel rechts, getoogde muuropeningen met hardstenen lekdrempels in flauwe spitboogvormige dieper gelegen velden (Brugse traveeën). Overluifelde inkom toegankelijk via een hardstenen trap met ijzeren leuning. Rechthoekige deur met steekboogvormig bovenlicht met een glas-in-loodinvulling en diefijzers. Puntgevels met schouderstukken. Gecementeerde plint en hardstenen afzaat. Tussen de vierde en vijfde travee ondiepe nis met hardstenen voet voor een heiligen beeld. In de zij- en achtergevel spitboogvormige tweelichten eveneens in Brugse traveeën. Tegen de rechterzijgevel nog een kleine uitbouw onder een puntgevel.

Rechts eenvoudig bakstenen schoolgebouw van elf traveeën en één bouwlaag onder pannen zadeldaken, grote rechthoekige muuropeningen.

  • Kadaster Vlaams-Brabant, mutatieschetsen Dilbeek, afdeling V (Itterbeek), 1905/9.

Auteurs: Verwinnen, Katrien
Datum:
De tekst wordt ter beschikking gesteld door: Agentschap Onroerend Erfgoed (AOE)


Relaties


Je kan deze pagina citeren als: Inventaris Onroerend Erfgoed 2024: Klooster en school [online], https://id.erfgoed.net/erfgoedobjecten/206977 (geraadpleegd op ).

Beheerder fiche: Agentschap Onroerend Erfgoed

Contact

Heb je een vraag of opmerking over deze fiche? Meld het ons via het contactformulier.