Spoorwegstation van rond 1880 gelegen aan het Stationsplein ten westen van de Molenstraat aan de spoorlijn Brussel-Denderleeuw. Op deze spoorlijn werden in de jaren 1860 verschillende stations geopend, dat van Sint-Martens-Bodegem opende op 1 september 1864. Door de aanleg van de spoorlijn ontstond de toenmalige Stationsstraat als verbinding tussen het centrum en het station. Het stationsgebouw zelf zou opgericht zijn in 1880 (geregistreerd op het kadaster in 1882), volgens een nieuw type dat ontworpen werd door de Groep Brussel-Noord voor een aantal stations op verschillende lijnen waaronder de lijn Brussel-Denderleeuw. Van dit type station werden er negen gebouwd (ook op andere lijnen), waaronder het nog bewaarde stationsgebouw van Dilbeek.
Het stationsgebouw beantwoordt vermoedelijk aan een standaardconcept dat zeer functioneel werd opgevat met centraal een onderkomen voor de stationschef en aan beide zijden hiervan dienstruimtes, onder andere met een magazijn, de burelen, de loketten en een wachtkamer.
Het bakstenen gebouw bestaat uit drie delen met een centraal woonhuis van twee bouwlagen en drie traveeën onder steil pannen zadeldak. Ten westen een korte vleugel van twee traveeën onder pannen zadeldak en ten oosten een lange lage vleugel van zes traveeën onder pannen schilddak, beide van één bouwlaag.
Lijstgevels met houten kroonlijsten op modillons. Er wordt gebruik gemaakt van gesinterde baksteen voor de plinten en voor de horizontale banden die afgewisseld worden met rode bakstenen banden. Decoratief gebruik van timmerwerk aan de zijgevel van het hoofdgebouw door middel van schoorstukken. Het hoofdgebouw heeft centraal in de kroonlijst een bord waar de stationsnaam werd aangebracht zowel aan de noord- als de zuidzijde (de plein- en de spoorzijde). Aan de spoorzijde is dit niet meer aanwezig en vervangen door een bord tegen de borstwering. Segmentboogvormige muuropeningen in voor- en achtergevel en in de zijgevels van het hoofdgebouw twee rondboogvormige muuropeningen aan elke zijde met hardstenen lekdrempels; vernieuwd schrijnwerk. Bovenaan in de zijgevels toegemetste oculus. Tegen de westgevel staat een recent laag volume onder plat dak. Voor de oostelijke zijgevel werd een nieuwe rode gevelsteen geplaatst bij recente renovatiewerken. Het oorspronkelijke interieur van het station is volledig verwijderd.
- Kadaster Vlaams-Brabant, mutatieschetsen Dilbeek, afdeling VII (Sint-Martens-Bodegem), 1882/1.
- De Bot H. 2002: Stationsarchitectuur in België, Deel 1 1835-1914, Turnhout, 67-68.
- S.N. 1994: De spoorweg in Bodegem, uitgegeven door Heemkring Bodeghave naar aanleiding van de tentoonstelling "In een klein stationneke" op 22 en 23 oktober 1994 in trefcentrum Solleveld te Sint-Martens-Bodegem.