Dit neorenaissance ensemble met opvallend parement in roze kunstgraniet is één van de meest opmerkelijke gebouwen op het Zuid. Het werd rond 1904-1905 opgericht door aannemer en handelaar in bouwmaterialen Jan Van den Heuvel. De meeste panden op het Zuid werden gebouwd in een gestandaardiseerde neoclassicistische bouwstijl. De neo-Vlaamse renaissance, met fantasierijke puntgevels in bak- en natuursteencombinaties, zorgen hier en daar voor een kleurrijk accent tussen de witte gevelrijen. Actieve promotie voor deze bouwstijl door de Société Anonyme du Sud d’Anvers zorgde voor een concentratie van deze stijl in de omgeving van de Zuiderdokken, met de Vlaamsekaai als schoolvoorbeeld. Begin 20ste eeuw wordt steeds meer gekozen voor kleurrijke eclectische gevels, af en toe met art-nouveau-invloed. De gevels van dit ensemble in de Pourbusstraat kregen een strakke neo-Italiaanse renaissance opbouw en afwerking, en vormen met hun kleurrijke parementen in kunstgraniet een visitekaartje voor Jan Van den Heuvel, die zich specialiseerde in cement- en betontoepassingen.
Het ensemble bestaat uit twee identiek panden van drie/vier traveeën en vier bouwlagen onder platte bedaking. Beide helften werden in een apart bouwdossier, met identieke plans, aangevraagd. De bouwdossiers geven de verschillende functies van gelijkvloers en verdiepingen weer: "Oprichten van een gebouw waarvan het gelijkvloers en de keldering zullen tot magazijnen van steenen en cement ingericht worden en waarvan de bovenverdiepingen zullen genuttigd worden als woning." De lijstgevels zijn afgezoomd door een houten kroonlijst op klossen en volledig voorzien van een cementeringslaag, bestaande uit een roze imitatiegraniet en een grijs geschilderde imitatiehardsteen.
De begane grond is als sokkel voor het gebouw uitgewerkt, met een robuuste gevelafwerking in imitatiehardsteen, doorbroken door een centrale deur, geflankeerd door twee brede poortdoorgangen, alle zes segmentbogig. Tussen de muuropeningen telkens een pilaster; de muuropeningen zijn met hanenkam bekroond.
De bovengevel kreeg een totaal andere afwerking, met roze kunstgraniet met imitatievoegen. Horizontale ritmering door doorlopende onderdorpels in imitatiehardsteen. Regelmatig geplaatste rechthoekige muuropeningen die op de eerste verdieping met een fronton op pilasters, en op de tweede en derde verdieping met een entablement op pilasters zijn bekroond. Materiaalgebruik, indeling en strakke ornamentiek van de bovengevel maken deze panden een goed voorbeeld van neo-Italiaanse renaissance, wat uniek is op het Zuid.
- Stadsarchief Antwerpen, Bouwdossiers, 1904 # 2388, 1905 # 96.